Romeo i Julija obrađena lektira William Shakespearea. Lektira sadrži detaljan kratak sadržaj, analizu djela, književne elemente, analizu likova i bilješku o piscu, sve potrebno za kvalitetnu obradu i aktivno sudjelovanje u nastavi.
Pročitajte kompletno djelo Romeo i Julija online >>>
Analiza djela
Romeo i Julija, drama Williama Shakespearea, napisana je oko 1594.-96. i prvi put objavljena u 1597. godine. 1599. godine objavljena je znatno duža verzija, a treću verziju, temeljenu na drugoj, objavljena je 1623. godine. Likovi Romeo i Julija prikazani su u književnosti, glazbi, plesu i kazalištu. Privlačnost mladog heroja i heroine – čije su obitelji, Montecchi i Capuletti, neumoljivi neprijatelji – tolika je da su postali, u popularnoj mašti, tipična vrsta zaljubljenih ljubavnika.
Romeo i Julija pripada tradiciji tragičnih romansi koja se proteže sve do antike. Radnja se temelji na talijanskoj priči koju je napisao Matteo Bandello i preveo u stihove kao Tragična povijest Romea i Julije koju je napisao Arthur Brooke 1562. godine i prepričao je u prozi William Painter u Palači zadovoljstva 1567. godine. Shakespeare je dosta posudio od oba autora, ali je proširio radnju razvijanjem brojnih sporednih likova, posebice Mercuzia i Parisa.
Također djelo podsjeća na jednu od Ovidijevih Metamorfoza – Piram i Tizba, gdje roditelji ljubavnika Pirama i Tizbe preziru jedno drugo, a Piram lažno vjeruje da je njegova ljubavnica Tizba mrtva. Jedno od najranijih spominjanja imena Montecchi i Capuletti je iz Danteove Božanstvene komedije, gdje se spominju Montagues (Montecchi) i Capulets (Capuletti) u šestom pjevanju Čistilišta.
Shakespeareova upotreba poetične dramske strukture (uključujući efekte kao što su prebacivanje između komedije i tragedije za povećanje napetosti, širenje sporednih likova i brojne podzaplete za uljepšavanje priče) hvaljena je kao rani znak njegove dramske vještine. Predstava pripisuje različite poetske forme različitim likovima, ponekad mijenjajući formu kako se lik razvija. Romeo, na primjer, postaje vještiji u sonetu tijekom predstave.
Prilikom svog prvog susreta, Romeo i Julija koriste oblik komunikacije koji preporučuju mnogi autori bontona u Shakespeareovo doba: metaforu. Koristeći metafore svetaca i grijeha, Romeo je uspio testirati Julijine osjećaje prema njemu na način koji nije prijeteći. Ovu je metodu preporučio Baldassare Castiglione (čija su djela do tada bila prevedena na engleski). Istaknuo je da ako muškarac koristi metaforu kao poziv, žena se može pretvarati da ga ne razumije, a on se može povući bez gubitka časti. Julija, međutim, sudjeluje u metafori i proširuje je. Religiozne metafore “svetišta”, “hodočasnika” i “sveca” bile su moderne u poeziji tog vremena i vjerojatnije su bile shvaćene kao romantične, a ne kao bogohulne, s obzirom na to da je koncept svetosti bio povezan s katolicizmom ranijeg doba.
Predstava također poistovjećuje ljubav i seks sa smrću. Kroz priču, i Romeo i Julija, zajedno s ostalim likovima, maštaju o smrti kao o mračnom biću, često ju poistovjećujući s ljubavnikom. Capuletti, na primjer, kada prvi put otkrije Julijinu (lažiranu) smrt, opisuje je kao razdjevičenje njegove kćeri. Julija kasnije erotski uspoređuje Romea i smrt, neposredno prije samoubojstva.
U Romeu i Juliji , Shakespeare koristi nekoliko dramskih tehnika koje su dobile pohvale kritičara, ponajprije nagle prijelaze s komedije na tragediju (primjer je šaljiva razmjena između Benvoglija i Mercuzia neposredno prije dolaska Tibalda). Prije Mercuzieve smrti u trećem činu, predstava je uglavnom komedija. Nakon njegove slučajne smrti, predstava odjednom postaje ozbiljna i poprima tragičan ton. Kad je Romeo protjeran, a ne pogubljen, a fratar Lorenzo ponudi Juliji plan da je ponovno spoji s Romeom, čitatelj se još uvijek može nadati da će sve dobro završiti. Ovi pomaci od nade do očaja, odgode i nove nade služe za naglašavanje tragedije kada posljednja nada propadne i oboje ljubavnika umru na kraju.
Shakespeare također koristi podzaplete kako bi ponudio jasniji pogled na postupke glavnih likova. Na primjer, kad započne predstava, Romeo je zaljubljen u Rosalinu, koja je odbila sva njegova udvaranja. Romeova zaljubljenost u nju u očitoj je suprotnosti s njegovom kasnijom ljubavi prema Juliji. To daje usporedbu kroz koju čitatelj može vidjeti ozbiljnost ljubavi i braka Romea i Julije.
Parisova ljubav prema Juliji također postavlja kontrast između Julijinih osjećaja prema njemu i njezinih osjećaja prema Romeu. Formalni jezik koji koristi kada razgovara sa Parisom, kao i način na koji o njemu razgovara sa svojom dojiljom, pokazuju da su njezini osjećaji jasno povezani s Romeom. Osim toga, podzaplet svađe Montecchi-Capuletti prekriva cijelu predstavu, stvarajući atmosferu mržnje koja je glavni doprinos tragičnom kraju predstave.
Shakespeare koristi različite poetske oblike kroz cijelu predstavu. Započinje prologom od 14 redaka u obliku Shakespeareova soneta, koji izgovara Zbor. Međutim, većina Romea i Julije napisana je praznim stihom s manje ritmičkih varijacija nego u većini Shakespeareovih kasnijih drama.
U odabiru oblika, Shakespeare usklađuje poeziju s likom koji je koristi. Fra Lorenzo, na primjer, koristi oblike propovijedi i sentencija, a dojilja koristi jedinstvenu formu praznog stiha koja je bliska kolokvijalnom govoru. Svaki od ovih oblika također je usklađen s emocijom scene koju lik zauzima. Na primjer, kada Romeo govori o Rosalini ranije u drami, on pokušava koristiti sonetni oblik čiji je začetnik Francesco Petrarca. Muškarci su često koristili Petrarkine sonete kako bi preuveličali ljepotu žena koju im je bilo nemoguće postići, kao u Romeovoj situaciji s Rosalinom.
Kada se Romeo i Julija sretnu, pjesnički oblik se mijenja iz petrarkijskog (koji je u Shakespeareovo doba postajao arhaičan) u tada suvremeniji sonetni oblik, koristeći “hodočasnike” i “svece” kao metafore. Konačno, kada se njih dvoje sretnu na balkonu, Romeo pokušava upotrijebiti formu soneta da se zavjetuje na svoju ljubav. Julija koristi jednosložne riječi s Romeom, ali formalni jezik s Parisom. Shakespeare svoj prozni stil najčešće čuva za obične ljude u drami, iako ga ponekad koristi za druge likove, poput Mercuzia.Humor je također važan: znanstvenica Molly Mahood u svom djelu “Bit Parts in Shakespeare’s Plays” identificira najmanje 175 dosjetki i igara riječi u tekstu. Mnoge od ovih šala su seksualne prirode, posebno one koje uključuju Mercuzia i dojilju.
U svakom slučaju, Romeo i Julija svrstavaju se, uz Hamleta, među najizvođenije Shakespeareove drame. Njegove brojne adaptacije učinile su je jednom od njegovih najtrajnijih i najpoznatijih priča, a čak je i za Shakespeareova života bila iznimno popularna.
👉 ZA VIŠU OCJENU! Analiza djela i likova + 35 najvažnijih pitanja / odgovora za ovo djelo! Nabavite ovdje >>>
Video lektira
Video lektira Romeo i Julija 💔 u kojoj ćete pronaći prepričan kratak sadržaj ove tragedije u manje od 20 minuta, najvažnije književne elemente i zanimljiv zaključak. I to sve NIJE u stihovima, tako da ćete lako razumijeti 😉
Književni elementi
Književni rod: drama
Književna vrsta: tragedija
Vrijeme radnje: 14./15. stoljeće, radnja se odvija u relativno kratkom vremenskom periodu, uglavnom tijekom nekoliko dana. Ovaj koncept se naziva “jedinica vremena” i bio je čest u klasičnoj dramskoj tradiciji.
Mjesto radnje: Verona, grad u sjevernoj Italiji
Tema: obrađuje se nekoliko ključnih tema, a centralna tema je tragična ljubav između Romea i Julije, koja je strastvena, ali nailazi na mnoge prepreke zbog neprijateljstva njihovih obitelji.
Ideja: ideja djela leži u opominjanju protiv predrasuda, sukoba i nekontrolirane strasti, naglašavajući snagu ljubavi, ali i ukazujući na nužnost razboritosti i razumnosti u suočavanju s izazovima života.
👉 ZA VIŠU OCJENU! Analiza djela i likova + 35 najvažnijih pitanja / odgovora za ovo djelo! Nabavite ovdje >>>
Kratak sadržaj, citati
Prolog
U prologu, Shakespeare nas uvodi u Veronu, grad gdje dvije ugledne i slavne obitelji, Montecchi i Capuletti, već dugi niz godina njeguju duboko ukorijenjenu mržnju jedni prema drugima. Ova drevna neprijateljstva počela su davno, uzrokujući mnoge krvave sukobe. Iz tog okrutnog okruženja izranjaju dva zaljubljena srca, ali pripadaju različitim obiteljima. Njihova tužna sudbina proizlazi iz gorke borbe njihovih očeva i razdvajanja izazvanog ljutim svađama roditelja.
Shakespeare nas poziva da svjedočimo strašnoj sudbini ovih zaljubljenih junaka, čija ljubav proizlazi iz okoline obasjane smrtonosnom krvlju i roditeljskom mržnjom. On istražuje tešku sudbinu djece koja postaju žrtve očevih sukoba i kako ti nesretni događaji izazivaju tragičan ishod u vrlo kratkom vremenskom razdoblju.
Na kraju, Shakespeare poziva čitatelje ili gledatelje da posvete pažnju priči i obećaje da će se trud koji ulažu u praćenje ove priče isplatiti.
Prvi čin
Prvi prizor
Samson i Grgur, dvojica sluga iz kuće Capuletti, šeću ulicama Verone. Kroz vulgarnu šalu, Samson izražava svoju mržnju prema kući Montecchi. Razmjenjuju dosjetke o fizičkom porazu Montecchi muškaraca i seksualnom osvajanju njihovih žena. Grgur primjećuje da im prilaze dvojica sluga iz kuće Montecchi i raspravlja s Samsonom o najboljem načinu da ih izazovu na borbu bez da prekrše neki zakon.
Samson uvredljivo pokazuje prema njima, a verbalni sukob brzo prerasta u fizički i tučnjavu. Pojavljuje se Benvoglio, rođak Montecchi obitelji, izvlači svoj mač u pokušaju da zaustavi sukob. Tibaldo, rođak Capuletta, primjećuje da je Benvoglio izvukao mač i izvlači svoj. Benvoglio objašnjava da samo želi uspostaviti mir, ali Tibaldo tvrdi da mrzi mir jednako kao i Montecchije te ga napada. Tuča se širi.
Grupa građana s palicama pokušava smiriti situaciju tako da tuku sudionike. Ulaze gospodin Montecchi i gospodin Capuletti, a samo njihove žene ih sprječavaju da ne napadnu jedan drugog. Dolazi princ Escalo i naređuje da se tuča zaustavi, uz prijetnju mučenja. Capuletti i Montecchi spuštaju svoje oružje. Princ izjavljuje da je nasilje između dvije obitelji trajalo predugo i proglašava smrtnu kaznu za svakoga tko ponovno naruši građanski mir. Kaže da će razgovarati s obje obitelji u vezi s tim; Capuletti odlazi s njim, tuča prestaje, a Benvoglio ostaje sam sa svojim rođacima, gospodinom i gospođom Montecchi.
Benvoglio opisuje Montecchijima kako je počela tuča. Gospođa Montecchi pita Benvoglia je li vidio njezinog sina Romea. Benvoglio odgovara da je ranije vidio Romea kako luta kroz gaj izvan grada. S obzirom na to da je Romeo izgledao uznemireno, Benvoglio mu nije prišao. Brinući se za svog sina, Montecchijevi pitaju Benvoglia je li često viđao Romea melankoličnog kako hoda sam.
Dodaju da su pokušali saznati što ga muči, ali nisu uspjeli.
“Moj mračni sin se domu svom ukrade
Od svjetlosti te sâm se u sobu
Zaključa i zatvoriv prozore
Odagna lijepu svjetlost bijelog danka
I umjetnu si neku pravi noć.
Tek dobar nauk može njega vodit
Il crna kob će odatle se rodit.”
Benvoglio vidi Romea kako prilazi i obećaje saznati razlog njegove tuge. Montecchijevi brzo odlaze.
Benvoglio prilazi svom rođaku. S dozom tuge, Romeo kaže Benvogliu da je zaljubljen u Rosalinu, ali da ona ne uzvraća njegove osjećaje i da se zapravo zaklela na život u čednosti. Benvoglio savjetuje Romeu da je zaboravi tako da počne gledati druge ljepotice, ali Romeo tvrdi da je žena koju on voli najljepša od svih. Romeo odlazi, uvjeravajući Benvoglia da ga ne može naučiti zaboraviti svoju ljubav. Benvoglio odlučuje učiniti upravo to.
Drugi prizor
S druge strane ulice Verone, Capuletti šeće s Parisom, plemenitim rođakom princa. Razgovaraju o Parisovoj želji da se oženi Capulettovom kćerkom, Julijom. Capuletti je oduševljen, ali ističe da je Julija – koja još nije navršila četrnaest godina – premlada za udaju. Moli Parisa da pričeka dvije godine. Obećava mu da ga podržava kao prosca i poziva ga na tradicionalnu zabavu pod maskama koju iste večeri priređuje kako bi Paris mogao započeti osvajati Juliju i njezino srce. Capuletti šalje slugu da pozove ljude na zabavu i daje mu popis ljudi. Dok Capuletti i Paris odlaze, sluga žali što ne zna čitati i stoga će mu biti teško obaviti svoj zadatak.
Romeo i Benvoglio prolaze pored njega, još uvijek raspravljajući hoće li Romeo moći zaboraviti svoju ljubav. Sluga moli Romea da mu pročita popis; Rosalina je jedno od imena na popisu. Prije nego što odu, sluga poziva Romea i Benvoglia na zabavu – pretpostavljajući, kaže, da nisu Montecchijevi. Benvoglio govori Romeu da će zabava biti savršena prilika da usporedi Rosalinu s drugim lijepim ženama Verone. Romeo pristaje ići s njim, ali samo zato što će i Rosalina biti tamo.
Treći prizor
U Capulettovoj kući, neposredno prije početka zabave, gospođa Capuletti zove dojilju, treba pomoć da pronađe svoju kćer. Ulazi Julija, a gospođa Capuletti govori dojilji da ode kako bi mogla nasamo razgovarati sa svojom kćeri. Međutim, odmah se predomislila i zamoli ju da ostane. Prije nego što gospođa Capuletti počne govoriti, dojilja započinje dugu priču o tome kako Julija odrasta i dobacuje šalu na temu intimnih odnosa. Gospođa Capuletti bezuspješno pokušava zaustaviti razularenu dojilju u neprimjerenim šalama. Posramljena Julija snažno zapovijeda dojilji da prestane.
Gospođa Capuletti pita Juliju što misli o udaji. Julija odgovara da o tome nije razmišljala. Gospođa Capuletti primjećuje da je rodila Juliju kad je bila skoro Julijinih godina. Uzbuđeno nastavlja kako Julija mora početi razmišljati o udaji jer je “hrabri Paris” pokazao interes za nju. Julija poslušno odgovara da će pogledati Parisa na zabavi da vidi voli li ga. Ulazi sluga da najavi početak zabave.
Četvrti prizor
Romeo, Benvoglio i njihov prijatelj Mercuzio, svi pod maskama, okupili su se s grupom gostiju također maskiranima na putu prema zabavi. Romeo, još uvijek melankoličan, pita se kako će ući na zabavu s obzirom da je Montecchi, pa teatralno izjavljuje da neće plesati na zabavi. Mercuzio počinje nježno ismijavati Romea, pretvarajući sve Romeove izjave o ljubavi u otvoreno seksualne metafore. Romeo odbija sudjelovati u takvom razgovoru, objašnjavajući da je u snu saznao da odlazak na zabavu nije dobra ideja.
Mercuzio odgovara dugim govorom o Kraljici Mab vilama, koja posjećuje snove ljudi. Govor počinje kao izlet mašte, ali Mercuzio gotovo postaje opčinjen njime, a u njega se uvlači gorak i strastven ton. Romeo uskače kako bi zaustavio govor i smirio Mercuzia. Mercuzio priznaje da priča o ničemu, primjećujući da su snovi samo “djeca besposlenog mozga”.
Benvoglio usmjerava njihovu pažnju to da su došli na zabavu. Romeo izražava još jednu zabrinutost: ima osjećaj da će večerašnje aktivnosti pokrenuti akciju sudbine, rezultirajući njegovom preranom smrću. No, stavljajući se u ruke “onoga koji ima kormilo” života njegovog, Romeo se razveseli i nastavlja s prijateljima prema zabavi.
Peti prizor
U velikoj dvorani Capulettovih, sve je živo. Sluge rade vrijedno kako bi se sve odvijalo glatko i odvajaju malo hrane kako bi i sami uživali u gozbi. Gospodin Capuletti obilazi grupe gostiju, šali se s njima i potiče sve da plešu.
S druge strane dvorane, Romeo vidi Juliju i pita jednog od sluga tko je ona. Sluga ne zna. Romeo je zatečen; Rosalina nestaje iz njegovog uma i izjavljuje da nikada nije bio zaljubljen do ovog trenutka.
“Nek od nje uči sjati. Djeva ta
Na crnom plaštu mrkle noći sja
Ko alem kam na uhu crne žene –
I nije vrijedan svijet krasote njene.
Uz druge djeve kao snježna, čista
Golubica u jatu vrana blista.
Kad ples se svrši, ja ću je potražit
I uz nju blagu divlju ćud razblažit.
Sad vidim, da je to mi prva ljubav,
Jer ne vidjeh još cvijetak tako ubav.”
Kroz gužvu prolazi Tibaldo, čuje i prepoznaje Romeov glas. Shvativši da je prisutan Montecchi, Tibaldo šalje slugu da mu donese rapir. Capuletti čuje Tibalda i ukori ga, govoreći mu da je Romeo dobro poznat u Veroni i da neće dopustiti da netko povrijedi mladića na njegovoj zabavi. Tibaldo prigovara, ali Capuletti ga sili da bude miran. Dok Capuletti odlazi, Tibaldo obećaje da neće pustiti da ovo poniženje prođe nekažnjeno.
U međuvremenu, Romeo prilazi Juliji i dodiruje joj ruku. U dijalogu prožetom vjerskim metaforama gdje je Julija figura kao svetica, a Romeo kao hodočasnik koji želi izbrisati svoj grijeh, pokušava je uvjeriti da ga poljubi, jer mu grijeh samo njezinim poljupcem može biti oprošten. Julija pristaje ostati mirna dok je Romeo ljubi. Tako, prema njihovom razgovoru, ona mu uzima grijeh. Julija zatim logički zaključuje da ako je uzela Romeov grijeh od njega, sada taj grijeh mora biti na njezinim usnama, pa se moraju opet poljubiti.
“Sa usana mi sada grijeha nesta.
Julija: Na mojim ga, dakle, ostaviste.
Romeo: Ah, presladak je – vrati mi ga smjesta.”
Baš kad završi njihov drugi poljubac, dolazi dojilja i kaže Juliji da je njena majka želi vidjeti. Romeo pita Dojilju tko je Julijina majka. Dojilja odgovara da je gospođa Capuletti njena majka. Romeo je uništen. Kako se gužva počinje raspršivati, pojavljuje se i Benvoglio i vodi Romea sa zabave. Julija je jednako zapanjena tajanstvenim muškarcem kojeg je poljubila kao što je Romeo zapanjen njom. Ona sama komentira da, ako je već oženjen, osjeća da će umrijeti.
“Ako ženu ima već,
Moj krevet bračni grob će biti mračni.”
Kako bi saznala Romeov identitet bez izazivanja sumnji, moli dojilju da identificira nekoliko mladića. Dojilja odlazi i vraća se s viješću da je muškarac Romeo i da je Montecchi. Preplavljena tugom što voli Montecchija, Julija slijedi dojilju iz dvorane.
Drugi čin
Prolog
Zbor iznosi još jedan kratak sonet opisujući novu ljubav između Romea i Julije; mržnja između obitelji ljubavnika otežava im pronalaženje vremena ili mjesta za susret i razvoj njihove strasti; ali perspektiva njihove ljubavi daje im snagu i odlučnost da izmaknu preprekama koje su postavljene pred njih.
Prvi prizor
Nakon napuštanja zabave, Romeo odlučuje da ne može ići kući. Umjesto toga, mora pokušati pronaći Juliju. Penje se na zid koji graniči s posjedom Capuletta i skoči dolje u njihov voćnjak. Benvoglio i Mercuzio ulaze na pozornicu, dozivajući Romea. Sigurni su da je blizu, ali Romeo ne odgovara. Mercuzio, frustriran, ruga se Romeovim osjećajima prema Rosalini u obscenom govoru. Mercuzio i Benvoglio odlaze pretpostavljajući da Romeo ne želi biti pronađen.
Drugi prizor
U voćnjaku, Romeo čuje Mercuziovo zadirkivanje. Govori sam sebi: “Tko nikad nije osjetio rane, taj se ožiljcima smije.”.
Julija se iznenada pojavi na prozoru iznad mjesta gdje Romeo stoji. Romeo je uspoređuje s jutarnjim suncem, daleko ljepšim od mjeseca koji ga tjera. Gotovo joj se obrati, ali odluči da bolje ne. Julija, razmišljajući naglas i nesvjesna da je Romeo u njenom vrtu, pita zašto Romeo mora biti Romeo – Montecchi i stoga neprijatelj njene obitelji. Kaže da bi mu se dala ako bi odbio svoje prezime ili ako bi se jednostavno zakleo da je voli, ona bi se odrekla svog prezimena.
“Romeo, o Romeo! Zašto si
Romeo? O zataji oca svog,
Odbaci ime to – il ako nećeš,
Prisegni, da me ljubiš, pa ću ja
Poreći, da se zovem Capuletti.”
Romeo odgovara na njezinu molbu i time iznenađuje Juliju, jer je mislila da je sama. Pita se kako ju je pronašao, a on joj kaže da ga je ljubav dovela do nje. Julija brine da će Romeo biti ubijen ako ga pronađu u vrtu, ali Romeo ne odustaje, tvrdi da će ga Julijina ljubav učiniti imunim na neprijatelje. Julija priznaje da osjeća isto prema Romeu kao što on tvrdi da nju voli, ali brine da ju možda Romeo laže, ili će smatrati da ju je prebrzo osvojio. Romeo priseže da govori istinu, ali ga ona zaustavlja, zabrinuta da sve ide prebrzo. On je smiruje i oboje ponovno priznaju svoju ljubav.
“Ah, ljubiš li me? Znadem, što ćeš reći,
I vjerujem ti, al se nemoj kleti,
Jer mogo bi iznevjerit, a vele –
Kad ljubavnik se lažljivo zakune,
Da Jupiter se smije. Mili moj
Romeo, ako ljubiš iskreno,
Izreci to – il ako misliš, da je
Predobiti me lako, pa me staneš
Salijetat, ja ću namrgoditi se
I hladno reći: “ne!” – al inače
Ma ni za čitav svijet. Montecchi dragi,
U istinu sam odveć djetinjasta
I držat ćeš me za prevrtljivicu,
Al vjeruj mi, da vjernija ću biti
Od onih, koje vješto hine stid.
I ja bih bila, znaj, stidljivija,
Da nisi čuo – prije no te spazih –
Svu čežnju moga srca iskrenog.
Oprosti zato i ne traži razlog
Mom pristanku – što tamna ti je noć ga
Prokazala – u lakoj ljubavi.
Romeo. Božanskim ti se kunem mjesecom,
Što srebri vrške ovih voćaka”
Dojilja doziva Juliju, a Julija odlazi u kuću na trenutak. Kada se ponovno pojavi, kaže Romeu da će mu sutra poslati nekoga da provjeri je li njegova ljubav časna i je li namjeravao oženiti je. Dojilja ju ponovno doziva i opet se Julija povlači. Pojavljuje se na prozoru još jednom da dogovori vrijeme kada bi njezin posrednik trebao doći po njega: dogovore se za devet ujutro. Raduju se svojoj ljubavi još jedan trenutak prije nego kažu laku noć. Julija odlazi natrag u svoju sobu, a Romeo odlazi u potragu za svećenikom koji će mu pomoći u njegovoj nakani.
Treći prizor
U ranim jutarnjim satima, Fratar Lorenzo ulazi noseći košaru. Napuni ju raznim travama, biljkama i cvjetovima. Dok razmišlja o dobroti Zemlje, demonstrira duboko poznavanje svojstava biljaka koje skuplja. Romeo ulazi, a Fratar naslućuje da Romeo noćas nije spavao. Fratar strahuje da je Romeo možda spavao u grijehu s Rosalinom. Romeo mu jamči da se to nije dogodilo i opisuje svoju novu ljubav prema Juliji, svoju namjeru da je oženi i svoju želju da fratar pristane vjenčati ih upravo tog dana.
Fratar Lorenzo je šokiran ovim naglim prelaskom s Rosaline na Juliju. Komentira promjenjivost mlade ljubavi, posebno Romeove. Romeo se brani, napominjući da mu Julija uzvraća ljubav dok mu Rosalina nije.
Zadržavajući skeptičnost prema Romeovoj nagloj promjeni ljubavi, Fratar ipak pristaje vjenčati par. Izražava nadu da će brak Romea i Julije možda okončati svađu koja razara Montecchijeve i Capulettove.
Četvrti prizor
Kasnije toga jutra, malo prije devet sati, Mercuzio i Benvoglio razgovaraju o tome što se dogodilo s Romeom prethodne noći. Benvoglio je saznao od slugu Montecchija da Romeo nije došao kući, a Mercuzio govori ružno o Rosalini. Benvoglio također prenosi da je Tibaldo poslao pismo Romeu izazivajući ga na dvoboj. Mercuzio odgovara da je Romeo već mrtav, pogođen Amorovom strijelom; naglašava pitanje hoće li Romeo biti dovoljno hrabar da pristane na dvoboj i porazi Tibalda. Kad Benvoglio brani Romea, Mercuzio opsežno opisuje Tibalda kao majstorskog mačevalca, savršeno pristojnog i sa stilom. Međutim, prema Mercuziju, Tibaldo je također oholi, umjetni “modni mangup”. Mercuzio prezire sve što Tibaldo predstavlja.
Ulazi Romeo. Mercuzio ga odmah počinje ismijavati, tvrdeći da je Romeo oslabljen ljubavlju. Kako bi izrugao ono što smatra Romeoovom pretjeranom ljubavlju prema Rosalini, Mercuzio preuzima ulogu Romea i uspoređuje Rosalinu sa svim najpoznatijim ljepoticama antike, smatrajući Rosalinu daleko superiornijom. Zatim Mercuzio optužuje Romea da je napustio svoje prijatelje prethodne noći. Romeo ne poriče optužbu, već tvrdi da je bio u velikoj nevolji i stoga mu se uvreda može oprostiti. Iz toga proizlazi složeno, duhovito i divlje seksualno verbalno nadmetanje.
Ulazi Dojilja, prati je sluga. Dojilja pita poznaje li netko od njih trojice Romea, a Romeo se predstavlja. Mercuzio zadirkuje dojilju, sugerirajući da je prostitutka, time je ljuteći. Benvoglio i Mercuzio odlaze na ručak kod Montecchija, a Romeo kaže da će doći za njima za čas. Dojilja upozorava Romea da se ne upušta u “dvostruku igru” s Julijom, a Romeo joj jamči da to neće učiniti. Moli dojilju da kaže Juliji da pronađe način da dođe na ispovijed u ćeliju Fratra Lorenza tog popodneva; ondje će se vjenčati. Dojilja pristaje prenijeti joj poruku te pristaje prostrijeti plahtu niz Julijin prozor kako bi se mogao popeti u njenu sobu na noć njihova vjenčanja.
Peti prizor
U voćnjaku Capulettovih, Julija nestrpljivo čeka svoju dojilju, koju je poslala da se sastane s Romeom tri sata ranije. Napokon, dojilja se vraća, a Julija je željna informacija. Dojilja tvrdi da je previše umorna i bez daha da bi Juliji ispričala što se dogodilo. Julija postaje očajna, i naposljetku, dojilja popušta i kaže joj da ju Romeo čeka u ćeliji Fra Lorenza kako bi se vjenčali. Dojilja odlazi čekati Romeovog slugu u prolazu, koji će donijeti ljestve kako bi Romeo mogao popesti do Julijine sobe te noći kako bi konzumirali svoj brak.
Šesti prizor
Romeo i Fra Lorenzo čekaju Juliju da stigne. Euforični Romeo hrabro izjavljuje da ga nije briga kakva nesreća ih može zadesiti, jer će izblijedjeti u usporedbi s radosti koju trenutno osjeća. Fra Lorenzo savjetuje Romea da voli umjereno i ne s prevelikom strašću, rekavši da strastveni užici imaju strastvene krajeve.
Ulazi Julija, a Romeo je moli da svoju ljubavi izjavi kroz poeziju. Julija odgovara da su oni koji tako lako opisuju svoju “vrijednost” prosjaci, a njezina ljubav je predugačka da bi je tako lako opisala.
“Kad osjećaj je bogat sadržajem,
A ubog riječju, onda mu je ponos
U jezgri sav, a ne u nakitu –
I prosjak je, tko može svu svojinu
Da izbroji. U mojoj duši je
Toliko blago vjerne ljubavi
Te nisam kadra da ti prebrojim
Ni polu toga nebrojenog blaga.”
Ljubavnici odlaze s Fra Lorenzom i vjenčaju se.
Treći čin
Prvi prizor
Dok šeću ulicom pod žarkim suncem, Benvoglio predloži Mercuziju da uđe unutra, strahujući da će izbjeći tuča ako naiđu na Capulettovce. Mercuzio odgovara da Benvoglio ima isto tako brz temperament kao bilo tko drugi u Italiji i ne bi trebao kritizirati druge zbog kratkih fitilja.
Ulazi Tibaldo sa skupinom prijatelja. Prilazi Benvogliu i Mercuziju i traži da porazgovara s jednim od njih. Nervozan, Mercuzio počinje izazivati i poticati ga na tuču.
Ulazi Romeo. Tibaldo preusmjerava svoju pažnju s Mercuzija na Romea i naziva Romea zlikovcem. Romeo, sada tajno oženjen Julijom i stoga sada rođak Tibalda, odbija se ljutiti na njegove verbalne napade. Tibaldo naređuje Romeu da izvadi mač. Romeo tvrdi da ima dobar razlog voljeti Tibalda i da ne želi s njim ratovati. Zamoli Tibalda da dok ne zna razlog za tu ljubav, odloži svoj mač. Mercuzio ljutito vadi mač i oštro izjavljuje da ako se Romeo neće boriti se s Tibaldom, on će.
Mercuzio i Tibaldo se počinju boriti. Romeo, pokušavajući uspostaviti mir, baca se između suparnika. Tibaldo ubada Mercuzija ispod Romeove ruke, a dok Mercuzio pada, Tibaldo i njegovi prijatelji bježe. Mercuzio umire, kunući i Montecchijeve i Capulettove:
“Kuga
Na obje vaše kuće, koje su
Učinile me hranom crvima!”
Razjaren, Romeo izjavljuje da ga je ljubav prema Juliji učinila feminiziranim i da bi se trebao boriti s Tibaldom umjesto Mercuzija.
Kada Tibaldo, još uvijek ljut, ponovno juri na scenu, Romeo vadi mač. Bore se, i Romeo ubija Tibalda. Benvoglio potiče Romea da bježi, jer dolazi skupina građana bijesna zbog uličnih tuča. Romeo, šokiran onime što se dogodilo, viče “Ja sam samo luda fortunina!” i bježi.
Ulazi princ, u pratnji mnogih građana. Benvoglio priča princu priču o tučnjavi, ističući Romeov pokušaj da održi mir, ali gospođa Capuletti, Tibaldova tetka, viče da Benvoglio laže kako bi zaštitio Montecchije. Traži zauzvrat život Romea. Princ Escalo umjesto toga bira prognati Romea iz Verone. Izjavljuje da ako samo i vide Romea u gradu, bit će pogubljen.
Drugi prizor
U kući Capuletta, Julija žudi za time da padne noć kako bi Romeo došao k njoj “nespomenut i neviđen” (3.2.7). Iznenada, ulijeće dojilja s viješću o borbi između Romea i Tibalda. No, dojilja je tako uzrujana da je ispričala priču tako da je zvučalo kao da je Romeo mrtav. Julija pretpostavlja da je Romeo počinio samoubojstvo i predaje se misli da će i sama umrijeti. Dojilja tada počinje kukati o Tibaldovoj smrti i Julija na trenutak strahuje da su i Romeo i Tibaldo mrtvi. Kad se priča konačno razjasni i Julija shvati da je Romeo ubio Tibalda i da je osuđen na progon, proklinje prirodu koja je stavila “zmijsko srce” u Romeovo “cvjetno tijelo” (3.2.81-82).
Dojilja proklinje Romeovo ime, ali Julija ju osuđuje jer kudi njenog supruga i dodaje da i sama žali što mu je prigovorila. Julija tvrdi da je Romeoovo progonstvo gore od deset tisuća mrtvih Tibalda. Julija oplakuje da će umrijeti bez bračne noći, kao djevica udovica. Dojilja joj ipak govori da zna gdje se Romeo skriva i pobrinut će se da Romeo dođe k njoj za njihovu bračnu noć. Julija daje dojilji prsten kako bi ga dala Romeu kao znak svoje ljubavi.
Treći prizor
U ćeliji fra Lorenza, Romeo je preplavljen tugom i pita se kakva je kazna koju je princ odredio. Fra Lorenzo mu kaže da je sretan jer ga je princ samo prognao. Romeo tvrdi da je izgon gora kazna od smrti jer će morati živjeti, ali bez Julije.
“Prognanstvo! Jao! Budi milostiv
I reci: “u smrt”, jer prognanstvo ima
U svome oku više užasa,
Da, mnogo više nego smrt. Ne reci:
“Prognanstvo”!”
Fra Lorenzo pokušava savjetovati Romea, ali mladić je toliko nesretan da ne želi ništa čuti. Romeo pada na pod.
Dolazi dojilja, a Romeo je očajnički pita za vijesti o Juliji. Pretpostavlja da sada Julija misli da je on ubojica. Fra Lorenzo ga zaustavlja i prekorava ga što nije hrabar. Objasni da Romeo ima mnogo toga na čemu treba biti zahvalan: on i Julija su oboje živi, i nakon što se stvari smire, princ Escalo će možda promijeniti mišljenje.
Fra Lorenzo predlaže plan: Romeo će posjetiti Juliju te noći, ali će se pobrinuti da izađe iz njezine sobe i Verone prije jutra. Romeo će zatim boraviti u Mantovi dok se ne pročuje vijest o njihovom vjenčanju. Dojilja daje Romeu prsten od Julije, a taj fizički simbol njihove ljubavi vraća mu duh. Dojilja odlazi, a Romeo se oprašta od fra Lorenza. Morat će se pripremiti za posjet Juliji, a zatim pobjeći u Mantovu.
Četvrti prizor
Gospodin Capuletti, gospođa Capuletti i Paris šeću zajedno. Gospodin Capuletti kaže da zbog nedavnih strašnih događaja nije imao vremena pitati svoju kćer o njenim osjećajima prema Parisu. Gospođa Capuletti tvrdi da će do jutra saznati što njena kćer o tome misli.
Gospodin Capuletti kaže da misli da će ga kći poslušati, zatim se ispravlja i tvrdi da je siguran da će se Julija složiti s njegovom odlukom da se vjenčaju. Obećava Parisu da će vjenčanje biti održano u srijedu, zatim se naglo zaustavlja i pita koji je danas dan. Paris odgovara da je ponedjeljak; Capuletti odlučuje da je srijeda prebrzo te da se vjenčanje umjesto toga treba održati u četvrtak.
Peti prizor
Netom prije svitanja, Romeo se priprema spustiti s Julijinog prozora kako bi započeo svoje izgnanstvo. Julija pokušava uvjeriti Romea da su ptice koje čuju slavuji koji pjevaju noću, a ne ptice ševe koje pjevaju ujutro. Romeo joj govori da griješi; mora otići prije nego što svane jutro ili će biti pogubljen. Julija tvrdi da svjetlost izvana ne dolazi od sunca, već od nekog meteora.
“Julija. Zar ideš već? Još ne će svanuti
I nije bila ševa, nego slavuj,
Što probio je tjeskobno ti uho.
U onom šipku pjeva svaku noć –
Da, vjeruj, dragi, slavuj to je bio.
Romeo. Ne, to je ševa, što nam jutro javlja,
A nije slavuj. Gledaj, draga, gdje
Na istoku već pruge zavidne
Obasipaju tanke oblake –
Dogorjele su noćne svjećice,
A radosni već dan poigrava
Po vrhovima gorskim oblačnim.
Otići moram sad i živjeti
Il ostati i umrijeti.”
Preplavljen ljubavlju, Romeo odgovara da će ostati s Julijom i da mu nije važno hoće li ga ubiti. Suočena s ovim preokretom, Julija izjavljuje da je ptica koju su čuli bila ševa; da sviće i da mora pobjeći.
Dojilja ulazi upozoriti Juliju da dolazi gospođa Capuletti. Romeo i Julija se tužno rastaju. Romeo silazi kroz prozor. Stojeći u voćnjaku ispod njenog prozora, Romeo obećava Juliji da će se ponovno vidjeti, ali Julija mu odgovara da izgleda blijedo, kao netko mrtav u dnu groba. Romeo odgovara da i ona njemu izgleda isto i da ih samo tuga čini blijedima. Romeo žuri dalje dok Julija povlači ljestve i moli sudbinu da ga joj brzo vrati.
“Julija. Al moja duša, bože, na zlo sluti,
I kao da te vidim, gdjeno ležiš
Ko mrtvac na dnu groba. Il me oko
Zavarava il zaista si blijed!
Romeo. I ti si, vjeruj, takva oku mom –
Jer žedan bol nam pije krv. Sad zbogom!”
Gospođa Capuletti doziva svoju kćer. Julija se pita zašto joj majka dolazi razgovarati tako rano ujutro. Nesvjesna da joj je kći udata za Romea, gospođa Capuletti ulazi u sobu i vidi Julijine suze kao nastavak tuge za Tibaldom. Gospođa Capuletti govori Juliji o svojoj dubokoj želji da vidi Romea mrtvog. U složenoj igri riječi Julija dovodi majku u zabludu kako bi vjerovala da također želi Romeovu smrt, dok zapravo čvrsto izražava svoju ljubav prema njemu.
Gospođa Capuletti priča Juliji o očevom planu da se uda za Parisa u četvrtak, objašnjavajući da želi učiniti svoju kćer sretnom. Julija je zgrožena. Odbija tu vezu, govoreći da se neće udati, a i kad se bude udavala bit će to Romeo kojeg “mrzi” umjesto Parisa. Gospodin Capuletti ulazi u sobu. Kada sazna za Julijinu odluku da ga ne posluša, ljuti se i prijeti da će je odbaciti ako ne bude poslušna. Kada Julija moli svoju majku da posreduje, majka joj uskraćuje pomoć.
Nakon što joj otac i majka odu, Julija pita svoju dojilju kako bi mogla izbjeći svoj problem. Dojilja joj savjetuje da se uda za Parisa – on je bolji izbor, kaže, a Romea ionako smatra mrtvim. Iako osuđuje njeno razmišljanje, Julija se pretvara da se slaže i kaže svojoj dojilji da će ići na ispovijed kod fra Lorenza. Julija žuri k fratru, prisegnuvši da više nikada neće slušati dojilju. Ako joj fratar ne može pomoći, Julija govori da još uvijek ima moć oduzeti si život.
Četvrti čin
Prvi prizor
Fra Lorenzo razgovara s Parisom o njegovom braku s Julijom. Paris kaže da zbog tuge koju Julija osjeća zbog Tibaldove smrti ona gubi ravnotežu, i da je gospodin Capuletti, u svojoj mudrosti, odredio da se što prije vjenčaju kako bi Julija prestala plakati i okončala svoje razdoblje tuge. Fra Lorenzo primjećuje sam za sebe da bi volio da nije svjestan razloga zbog kojih se Parisovo vjenčanje s Julijom mora odgoditi.
Julija ulazi, a Paris joj ljubazno, čak i pomalo nadmeno, govori. Julija reagira ravnodušno, ne pokazujući ni naklonost ni neprijateljstvo. Pod izlikom da mora čuti Julijinu ispovijed, Fra Lorenzo odvodi Parisa, ali ne prije nego što ga Julija poljubi jednom.
Nakon što Paris ode, Julija moli Fra Lorenza za pomoć, pokazavši mu nož i rekavši da će se radije ubiti nego udati za Parisa. Fra Lorenzo predlaže plan: Julija mora pristati udati se za Parisa; zatim, na noć prije vjenčanja, mora popiti uspavljujući napitak koji će napraviti tako kao da se čini da je umrla. Juliju će položiti u grobnicu Capuletta, a fratar će poslati poruku Romeu da dođe po nju kad se probudi. Zatim će se vratiti u Mantovu s Romeom i biti slobodna živjeti s njim daleko od mržnje njihovih roditelja. Julija u potpunosti pristaje na plan. Fra Lorenzo joj daje uspavljujući napitak.
“A kada legneš, uzmi ovo staklo
I popij njegov sok, i odmah će ti
Po žilama poteći neka hladna
I teška vlaga; koja će obuzet
Sve tvoje ćuti – sva će bila tvoja
Zaustavit tijek svoj prirodni,
Ni dah svjedočit ne će ni toplina,
Da živiš, ruže će izblijedjeti
Na usnama ti i na obrazima
Ko pepeo, a očni kapci pasti,
Ko kada smrt nam život zamrači –
Iz udova će nestat gipkosti,
Ukočit će se, hladni, obamrli.
U slici te ćeš smrti tobožnje
Do četrdeset i dva sata ostat,
A tad se prenut ko od slatkog sna.
Kad ujutro ti dođe vjerenik,
Da s postelje te digne, bit ćeš mrtva
I – kako nam je stari običaj –
U ponajboljim će te haljinama
Na nosilima i nepokrivenu
U onu staru odnijet grobnicu,
Gdje leži cijeli Capulettov rod.
Al tek što imaš da se probudiš,
Romeo će za našu osnovu
Iz moga pisma doznati i doći,
A ja ću onda s njime paziti,
Dok ti se preneš, i još istu noć
Odvesti će te on u Mantovu –
I tako ćeš sramote se oprostit.
Al ne sm’je slabost niti ženski strah
Na djelu slomit tvoju srčanost.”
Drugi prizor
Julija se vraća kući, gdje zatekne oca i majku kako se pripremaju za njeno vjenčanje. Iznenadi svoje roditeljeispričavanjem zbog neposluha i veselo pristane udati se za Parisa. Otac joj je toliko oduševljen da inzistira na tome da se vjenčanje pomiče za jedan dan, na srijedu – sutra. Julija ide u svoje odaje, navodno da se pripremi za vjenčanje. Gospodin Capuletti ide obavijestiti Parisa o vijestima.
Treći prizor
U svojoj spavaćoj sobi, Julija moli dojilju i svoju majku da ju puste da provede noć sama. Sama, držeći staklenu bočicu koju joj je dao fratar, pita se što će se dogoditi kada je popije. Ako je fratar nepouzdan i pokušava samo sakriti svoju ulogu u njezinom braku s Romeom, mogla bi umrijeti; ili, ako Romeo kasni iz nekog razloga, mogla bi se probuditi u grobu i pomahnitati od straha. Ima viziju u kojoj vidi duha Tibalda kako traži Romea. Moli Tibaldov duh da prekine potragu za Romeom, nazdravljajući Romeu, popije sadržaj bočice.
“Zbogom! –
Bog zna, da l’ ikad još ćemo se sastat!
Slaboća neka, neka hladna groza
Sve moje žile sada prožima
I ledi mi toplinu životnu. –
Povratite se, da me utješite!
O dojiljo! – Al što će ona tu?
Taj kobni prizor moram sama glumit. –
Stakalce, amo! – Ali ako ovaj
Napitak nema snage nikakve?
Da l’ ujutro ću biti vjenčana?
Ne! Ovaj to će spriječit. – Ovdje leži! -“
Četvrti prizor
Rano sljedećeg jutra, kuća Capuletti je živa uz pripreme za svadbu. Gospodin Capuletti šalje dojilju da probudi Juliju. Ona pronalazi Juliju mrtvu i počinje jecati, ubrzo se pridružuju i gospodin i gospođa Capuletti. Paris stiže s fratrom i skupinom glazbenika za svadbu. Kada saznaju što se dogodilo i Paris se pridružuje tuzi. Fratar im svima govori da je Julija otišla na bolje mjesto i potiče ih da se pripreme za njezin pogreb. S tugom, pristaju i izlaze.
Peti prizor
Prepušteni sami sebi, glazbenici počinju pakirati svoje stvari, zadatak im je prerano završen. Sluga Capuletta, ulazi i moli glazbenike da sviraju veselu melodiju kako bi utješili njegovo tužno srce. Glazbenici odbijaju, tvrdeći da svirati takvu glazbu ne bi bilo primjereno. Sluga, bijesan, vrijeđa glazbenike, koji mu uzvraćaju istom mjerom. Nakon što otpjeva posljednju uvredu glazbenicima, sluga odlazi. Glazbenici odluče pričekati povratak tugara kako bi mogli dobiti ručak koji će biti poslužen.
Peti čin
Prvi prizor
U srijedu ujutro, na ulici u Mantove, veseli Romeo opisuje prekrasan san koji je imao prethodne noći: Julija ga je pronašla kako leži mrtav, a onda ga je poljubila i udahnula mu novi život. Tada ulazi Baltazar, a Romeo ga veselo pozdravlja, govoreći da Baltazar dolazi iz Verone s vijestima o Juliji i njegovom ocu. Romeo komentira da ništa ne može biti loše u svijetu ako je Julija dobro, no on mu govori da je Julija pronađena mrtva. Potpuno zapanjen, Romeo uzvikuje: “Onda prkosim ti Bože”.
Kaže Baltazaru da mu donese pero i papir na koji će napisati pismo koje će Baltazar dostaviti Montecchijima i da unajmi konje, rekavši da će se vratiti u Veronu te noći. Baltazar kaže da se Romeo čini toliko rastrojenim da se boji otići od njega, ali Romeo inzistira. Romeo odjednom staje i pita nosi li Baltazar pismo od fratra. Baltazar kaže da nema i Romeo šalje svog slugu dalje. Kada Baltazar ode, Romeo kaže da će leći s Julijom te noći.
Odlazi potražiti ljekarnika, prodavača droga. Nakon što mu kaže da izgleda siromašno, Romeo mu nudi dobre novce za bočicu otrova. Ljekarnik kaže da baš ima takvo što, ali da prodaja otrova u Mantovi nosi smrtnu kaznu. Romeo odgovara da je ljekarnik previše siromašan da odbije prodaju. Ljekarnik naposljetku popušta i prodaje Romeu otrov. Kada ostane sam, Romeo govori da će otići do Julijine grobnice i ubiti se.
Drugi prizor
U svojoj ćeliji, Fra Lorenzo razgovara s fra Giovannijem, kojeg je ranije poslao u Mantovu s pismom za Romea. Pita Giovannija kako je Romeo reagirao na njegovo pismo (u kojem je opisao plan s lažnom smrću Julije). Fratar mu odgovara da nije mogao dostaviti pismo jer su ga zatvorili u kuću zbog izbijanja kuge. Fra Lorenzo postaje uznemiren, shvaćajući da ako Romeo ne zna za lažnu smrt Julije, neće biti nikoga tko će je izvući iz grobnice kada se probudi. (Ne zna da je Romeo saznao za smrt Julije i vjeruje da je stvarna.)
Traži odvijač i govori da će morati sam izvući Juliju iz grobnice. Šalje drugo pismo Romeu kako bi ga upozorio o onome što se dogodilo, a planira skrivati Juliju kod sebe dok Romeo ne stigne.
Treći prizor
Te noći na groblju, Paris ulazi sa svijećom koju nosi sluga. Naređuje slugi da se udalji, a zatim počinje posipati cvijeće po grobu Julije. Čuje zvižduk – upozorenje sluga da netko dolazi. Povlači se u mrak. Romeo ulazi noseći polugu. Kaže Baltazaru da je došao otvoriti grob kako bi uzeo natrag vrijedan prsten koji je dao Juliji. Zatim naređuje Baltazaru da ode i, ujutro, preda Montecchijevima pismo koje mu je Romeo dao. Baltazar se povlači, ali, nepovjerljiv prema namjerama svog gospodara, zadržava se kako bi promatrao.
Iz svog skrovišta, Paris prepoznaje Romea kao čovjeka koji je ubio Tibalda, a time i čovjeka koji je neizravno ubio Juliju, budući da je njena tuga za rođakom navodno uzrokovala njezinu smrt. S obzirom na to da je Romeo protjeran iz grada pod prijetnjom smrti, Paris smatra da Romeo mora mrziti Capulette toliko da se vratio u grobnicu kako bi osramotio tijelo ili Tibalda ili Julije. U bijesu, Paris napada Romea.
Romeo ga moli da ode, ali Paris odbija. Vade mačeve i bore se. Parisov sluga trči po stražu. Romeo ubija Parisa. Dok umire, Paris moli da ga polože blizu Julije, a Romeo pristaje.
“Ako imaš srca,
Otvori grob, uz Juliju me legni!”
Romeo silazi u grobnicu noseći Parisovo tijelo. Pronalazi Juliju kako mirno leži i čudi se kako može izgledati tako lijepo – kao da nije mrtva. Romeo govori Juliji o svojoj namjeri da provodi vječnost s njom. Ljubi Juliju, pije otrov, ponovno ljubi Juliju i umire.
“I zadnji put je, ruke, zagrlite!
A usne vi, što duši ste mi vrata,
Zapečatite svetim cjelovom
Vjekovitu mi pogodbu sa smrću
Proždrljivom. O dođi, gorki vođo,
O dođi, mrski pratioče ti,
Ti očajnički krmaru, i tresni
O tvrde hridi jednim udarcem
Tu umornu i rasklimanu lađu!
Za moju ljubav!”
U tom trenutku, fra Lorenzo ulazi na groblje. Susreće Baltazara, koji mu govori da je Romeo u grobu. Baltazar kaže da je zaspao i sanjao da se Romeo borio i ubio nekoga. Uznemiren, fra Lorenzo ulazi u grobnicu gdje pronalazi Parisa, a zatim i Romea. Dok sagledava krvavu scenu, Julija se budi.
Julija pita fra Lorenza gdje joj je suprug. Čuvši buku koju smatra dolaskom straže, fra Lorenzo joj brzo odgovara da su i Romeo i Paris mrtvi te da mora poći s njim. Julija odbija otići, a fra Lorenzo, bojeći se da je straža blizu, izlazi bez nje. Julija vidi Romea mrtvog pored sebe i naslućuje da je iz prazne bočice popio otrov. Nadajući se da će umrijeti istim otrovom, Julija ljubi njegove usne, ali bez uspjeha. Čuje dolazak straže i Julija izvlači Romeov nož i zabija ga sebi u prsa. Umire na Romeovu tijelu.
“Tu rđaj
I smrt mi zadaj!”
Kaotična situacija vlada u crkvenom dvorištu gdje je sluga Parisa doveo stražu. Stražari otkrivaju tragove krvi blizu groba; zadržavaju Baltazara i fra Lorenza, koje su zatekli u blizini. Ulaze princ i Capulettovi. Pronađeni su Romeo, Julija i Paris u grobnici.
Dolazi gospodin Montecchi koji govori da je gospođa Montecchi umrla od tuge zbog Romeova progonstva. Princ pokazuje Montecchiju tijelo njegova sina. Na prinčev zahtjev, fra Lorenzo sažeto priča priču o tajnom vjenčanju Romea i Julije i njegovim posljedicama. Baltazar daje princu pismo koje je Romeo prethodno napisao svome ocu.
Princ kaže da potvrđuje fra Lorenzovu priču. Prekorava Capulette i Montecchije, nazivajući tragediju posljedicom njihove svađe i podsjećajući ih da je i sam izgubio dva bliska rođaka: Mercuzia i Parisa.
Capuletti i Montecchi stišću ruke i slažu se da ostave svoju osvetu iza sebe. Montecchi kaže da će podići zlatni kip Julije, a Capuletti inzistira da će podići kip Romea od zlata pored njezina. Princ odvodi grupu da razmotre ove događaje, izjavljujući da nikada nije bilo priče o većoj tuzi od ove o Juliji i njezinu Romeu.
“Koješta još ispitati se mora,
Da nekriva razaznamo od kriva –
Jer težu kob još nitko nije žeo
No Julija i mili njen Romeo.”
Analiza likova
Likovi: Romeo, Julija, Paris, Mercuzio, Benvoglio, Tibaldo, Lorebzo, Giovanni, gospodin i gospođa Capuletti, gospodin i gospođa Montecchi, Julijina dojilja…
👉 ZA VIŠU OCJENU! Analiza djela i likova + 35 najvažnijih pitanja / odgovora za ovo djelo! Nabavite ovdje >>>
Bilješka o piscu
William Shakespeare je vjerojatno najpoznatiji pisac na engleskom jeziku, poznat po svojim dramama i po sonetima. Iako mnogo toga o njegovom životu ostaje otvoreno za raspravu zbog nepotpunih dokaza, sljedeća biografija objedinjuje najčešće prihvaćene činjenice o Shakespeareovom životu i karijeri.
Sredinom 16. stoljeća, otac Williama Shakespearea, John Shakespeare, preselio se u idilični grad Stratford na Avonu. Tamo je postao uspješan zemljoposjednik i trgovac vunom te poljoprivrednim dobrom. 1557. godine oženio se Mary Arden.
U njegovo vrijeme, britanska srednja klasa širila se i po veličini i u bogatstvu, omogućavajući svojim članovima više slobode i raskoši, kao i jači kolektivni glas u lokalnoj vlasti. John je iskoristio promjenjiva vremena i postao član Stratfordskog vijeća 1557. godine, što je označilo početak njegove slavne političke karijere. Do 1561. godine izabran je za jednog od četrnaest gradskih vijećnika. Na svim položajima koje je obnašao stariji Shakespeare upravljao je imovinom i prihodima. Godine 1567. postao je izvršitelj – najviše izabrane dužnosti u Stratfordu i ekvivalent modernog gradonačelnika.
Gradski zapisi govore da je William Shakespeare treće dijete Johna i Mary. Njegovo rođenje nije registrirano, ali legenda navodi datum 23. travnja 1564., vjerojatno zato što se zna da je na isti datum umro 52 godine kasnije. U svakom slučaju, Williamovo krštenje registrirano je u gradu Stratfordu 26. travnja 1564. Malo se zna o njegovom djetinjstvu, premda se općenito pretpostavlja da je pohađao lokalnu gimnaziju. Kasnije se zaposlio na Oxfordu gdje je predavao matematiku, prirodne znanosti, logiku, kršćansku etiku, te klasične jezike i književnost.
Shakespeare nije pohađao sveučilište, što za to vrijeme nije bilo neobično. Sveučilišno obrazovanje rezervirano je za bogate sinove elite, pa čak i tada, većinom samo one koji su željeli postati svećenici. Mnogobrojne klasične i književne reference u Shakespeareovim dramama svjedoče, međutim, o izvrsnom obrazovanju koje je stekao u gimnaziji i govori o njegovoj sposobnosti. Njegove rane drame posebno su se pojavljivale o djelima Seneke i Plauta. Još impresivnije od Shakespeareova formalnog obrazovanja jest bogatstvo općeg znanja koje izlaže u svom radu. Njegov vokabular nadmašuje glasnoću bilo kojeg drugog školovanog engleskog pisca njegova vremena.
Godine 1582. godine, u dobi od 18 godina, William Shakespeare oženio se dvadesetšestogodišnjom Anne Hathaway . Njihova prva kćer Susanna je krštena tek šest mjeseci nakon rođenja – činjenica koja je pokrenula nagađanja o okolnostima braka. Anne je 1585. godine rodila blizance i krstila Hamneta i Judith Shakespeare. Hamnet je umro u dobi od 11 godina, a tada je William Shakespeare već bio uspješan dramatičar. Oko 1589. godine, Shakespeare je napisao djelo Henry VI – 1. dio, koje se smatra njegovom prvom dramom. U međuvremenu se preselio u London, gdje je nastavio karijeru kao dramatičar i glumac.
Iako su preživjeli mnogi zapisi o Shakespeareovom životu kao građanin Stratforda, uključujući njegove vjenčane i matične knjige, postoji vrlo malo podataka o njegovom životu kao mladi dramatičar. Legenda karakterizira Shakespearea kao bezobraznog mladića koji je jednom prilikom bio prisiljen pobjeći iz Londona pod sumnjivim okolnostima što teoretičari povezuju s njegovim ljubavnim životom, ali mala količina pisanih informacija ne mora nužno potvrđivati taj aspekt njegove osobnosti.
U svakom slučaju, mladi Will nije dobio neposredni svjetski uspjeh. Najraniji pisani zapis o Shakespeareovom životu u Londonu potječe iz izjave njegovog suparnika dramatičara Roberta Greena. U Groatsworthu iz Wittea (1592), Greene naziva Shakespearea “uznemirenom vranom … [koja] pretpostavlja da je u stanju izbaciti prazan stih kao najbolji od vas.” Iako je ovo jedva veliko hvale, ipak sugerira da je Shakespeare razigrao kazališnu hijerarhiju Londona od početka karijere. Retrospektivno je Grinov prigovor moguće pripisati ljubomori na Shakespearove sposobnosti pisanja, ali nedostatak dokaza čini komentar dvosmislenim.
S djelima Rikard III, Henrik VI., Komedija zabluda i Tit Andronik od njegovim pojasom, Shakespeare je postao popularan dramatičar do 1590. godine. Međutim, 1593. godina obilježila je veliki skok naprijed u njegovoj karijeri kada je objavio djelo Grof iz Southamptona. Uz to su objavljeni i Venera i Adonis ; bilo je to jedno od prvih Shakespearovih poznatih tiskanih djela, a koja su polučila ogroman uspjeh. Do ovog vremena Shakespeare je također ostavio svoj pečat u engeskoj književnosti, jer se većina učenjaka slaže da je napisao većinu svojih soneta 1590-ih godina.
Godine 1594. Shakespeare se vratio u kazalište i postao poseban član. Do 1598. godine, Shakespeare je imenovan “glavnim komičarem” za postavu, a do 1603. godine bio je i “glavni tragičar”. Ostao je povezan s kazalištem do svoje smrti. Iako se gluma i igrani film u to vrijeme nisu smatrali plemenitim zanimanjima, uspješni glumci relativno su se cijenili. Shakespearov uspjeh osigurao mu je priličnu svotu novca, koji je uložio u nekretnine u Stratfordu. 1597. godine kupio je roditeljima drugu najveću kuću u Stratfordu. Godine 1596. Shakespeare je izradio grb za svoju obitelj, čime se zapravo učinio džentlmenom.
Iste godine kada se pridružio lorda Chamberlainu, Shakespeare je napisao djelo Romeo i Julija, Uzaludni ljubavni trud, Ukroćena goropadnica i nekoliko drugih predstava. 1600. godine napisao je dvije svoje najveće tragedije, Hamleta i Julija Cezara. Povjesničari i znanstvenici smatraju Hamleta prvom modernom predstavom zbog svog višestruke kompleksnosti glavnog lika i neviđenog prikaza ljudske psihe.
Prvo desetljeće 17. stoljeća svjedočilo se debitantskim izvedbama nekoliko Shakespeareovih najslavnijih djela, uključujući mnoge njegove takozvane povijesne drame: Otelo (1604. ili 1605.), Antonije i Kleopatra (1606. ili 1607.) i Kralj Lear (1608.) Posljednja Shakespeareova predstava izvedena tijekom njegovog života bila je najvjerojatnije kralj Henrik VIII 1612. ili 1613. godine.
William Shakespeare umro je 1616. godine. Njegova supruga Anne umrla je 1623. godine, u dobi od 67. Shakespeare je sahranjen u crkvi u Stratfordu.
Autor: M.Z.
Odgovori