Božanstvena komedija obrađena lektira Dante Alighierija. Lektira sadrži detaljan kratak sadržaj, analizu djela, književne elemente, analizu likova i bilješku o piscu, sve potrebno za kvalitetnu obradu i aktivno sudjelovanje u nastavi.
Analiza djela
Božanstvena komedija veliki je spjev podijeljen tri dijela – Pakao, Čistilište i Raj, a napisao ga je veliki talijanski pjesnik Dante Alighieri. Dante je ovo djelo nazvao samo Komedija, a Giovanno Boccaccio mu je svojevremeno dodao pridjev “božanstvena”. Ovo djelo veoma je važno za svjetsku književnost. Ne samo da je jedno od najvažnijih djela talijanske književnosti uopće, nego je posljednje veliko djelo napisano u srednjem vijeku, nakon kojeg nastupa književno razdoblje renesanse.
Ovo djelo na epski način opisuje zamišljeni trodnevni pjesnikom put kroz Pakao, Čistilište i Raj, a na koje Dante kreće uz pomoć velikog pjesnika Publija Vergilija Marona. Vergilije u ovom djelu predstavlja glas razuma. Poslan je Danteu kako bi bio njegov vodič na ovom životnom putovanju, a k njemu ga je poslala njegova pokojna ljubav Beatrice.
Beatrice je u djelu simbol Božje milosti. Ona je čula Danteov očaj dok je tumarao šumom, sumnjajući u svoj životni put i tražeći neke životne odgovore. Upravo će ih na svom putu kroz pakao, čistilište i raj i pronaći, a sve uz pomoć svojih suputnika. Vergilije će provesti Dantea kroz Pakao i Čistilište, a Beatrice kroz Raj, gdje je ona nakon smrti završila zbog svog bezgrešnog života.
Božanstvena komedija napisana je u tercinama, a svaki od tri dijela se sastoji od 33 pjevanja koji su iste dužine. Uključeno je i uvodno pjevanje s kojim je postignuta značajna brojka 100. Brojka tri simbolički se provlači kroz sve dijelove “Komedije”, a svaki dio završava s riječju “stelle” što u prijevodu znači zvijezde.
Danteov put počinje u Paklu. Ono alegorijski prikazuje svijet, ističući sva njegova zla – od pokvarenosti, mržnje, ubojstva, prevara do preljuba, promiskuiteta, hedonizma itd. Pakao se nalazi u zemljinoj utrobi i podijeljen je na 9 krugova koji se u koncentričnim krugovima, poput lijevka, spušta do središta zemlje. Grješnici su u Paklu smješteni u krugovima, ovisno o svom grijehu. Oni manje grešni nalaze se u gornjim krugovima. Što su griješi teži, to se njihov krug nalazi niže i kazna za njih je veća. Na dnu Pakla, u posljednjem krugu, nalazi se sam Lucifer s tri najteža grešnika u svojim ustima.
Čistilište je mjesto gdje se nalaze oni koji nisu aktivno sagriješili, pa ne zaslužuju kaznu, ali zbog toga što nemaju potpuno čistu dušu, ne mogu otići u Raj. Grijesi u Čistilištu nalaze se u 7 krugova. Nakon što se duše očiste, mogu se uzvisiti prema Raju.
Vrata Raja čuvaju anđeli. U njemu se nalaze sve one pravedne, neokaljane duše koje su zaslužile vidjeti Boga. Raj se sastoji od 9 nebesa, koji se okreću oko Zemlje.
Književni elementi
Književni rod: epika
Književna vrsta: religiozni spjev; komedija – tako je prozvano od samog autora, iako se ne radi o dramskom djelu komičnog karaktera. Naime, u to vrijeme srednjeg vijeka, djelo koje je pisano u stihovima, a radnja je išla od tragičnih događaja pa sve do sretnog završetka zvalo se komedijom.
Vrijeme radnje: radnja započinje na veliki petak 8. travnja 1300. godine i traje sedam dana.
Mjesto radnje: mračna šuma, čistilište, pakao, raj.
Tema djela: Danteovo putovanje kroz Pakao, Čistilište i Raj
Ideja djela: prikaz zagrobnog života u kojem svatko dobije što zasluži u životu na Zemlji
Analizu likova djela “Pakao” te još 30 najvažnijih pitanja i odgovora možete jednostavno nabaviti klikom na ovaj tekst >>
Kratak sadržaj
Poema se sastoji od 14233 stiha u jedanaestercu i tercinama koje se rimuju. Poema je podijeljena na tri dijela: Pakao, Čistilište i Raj. Pakao ima devet krugova, Čistilište je podijeljeno na devet dijelova, a Raj na devet neba.
Uz pomoć pjesnika Vergilija, Dante postaje svjestan misterije bola, političkih protivnika, a pritom iznosi prkos, fantastiku, tragediju i veliku strast. U čistilištu promatra put iskupljenja te oslobođenje čovjeka od materijalnih zavisnosti i njegovo usavršavanje. Pjesnik ovdje otkriva raj kao harmoniju, jedinstvo čovjeka i kozmosa i ljubav koja “pokreće sunce i ostale zvijezde”.
Pakao
Na polovici ljudskog vijeka u 35. godini života Dante se izgubio u mračnoj šumi, a kada se u zoru nakon cjelonoćnog lutanja našao na vrhu nekog brda, ispriječile su mu se tri opake zvijeri: bijesan lav, šarena pantera i mršava gladna vučica. Preplašen onim što je vidio Dante počne bježati prema šumi, kada se odjednom pred njim pojavi Vergilije, koji mu obeća da će ga spasiti, ali prije toga mora proći kroz pakao, čistilište i raj.
Napokon Dante i Vergilije stignu pred vrata pakla gdje Dante odmah primijeti natpis na kojem piše “Odreknite se svake nade vi koji ulazite”. Nisu još ni ušli, a već su čuli strašne krikove, kletve i plač. Preko ravnice gdje je tekla tamnožuta rijela ugledali su mnoštvo duša kako panično bježe. Bile su to duše svih lijenčina i ljudi koji su tijekom života mislili samo na sebe. Sada su osuđeni na neprekidno trčanje jer ih progone ose i stršljeni.
Dante i Vergilije su napokon stigli do obale rijeke Aheronta gdje nesretne duše čekaju da ih Haron preveze na drugu stranu u vječnu tamu. Kada je primijetio Dantea (živog čovjeka) Haron se naljuti i odbije ga prevesti na drugu stranu. Umiri ga Vergilije rekavši Haronu da Dante putuje po odluci Boga. Odjenom se zatrese zemlja, Dante se onesvijesti i kada se probudio našao se na drugoj strani u prvom krugu pakla. U prvom krugu borave stanovnici limba, onih koji su živjeli prije Isusa Krista pa nisu bili kršteni. Ne trpe vječne muke nego se cijelo vrijeme uzdišu u želji za Božjom milosti. U prvom krugu Dante susretne Aristotela, Platona, Homera, Cezara, Sokrata, Ovidija, Horacija…
Napokon dolaze pred drugi krug pakla koji čuva nekadašnji kralj Krete Minos, sada pola čovjek, a pola neman. On stoji kao čuvar pred kojeg dolaze sve grešne duše koje ispovjedaju grijehe, a kada čuju osudu kreću dalje u pakao za broj krugova koliko se puta rep omotao oko tijela Minosa. Iako nevoljko, ali svejedno pušta Dantea u drugi krug pakla gdje se nalaze duše onih koji su posegnuli za nedopuštenom ljubavi.
Sve duše u ovom dijelu pakle raznosi vjetar koji nikada ne prestaje. Dante susretne Kleopatru, Semiramidu, Parisa i druge poznate ljubavnike. Kada je vjetar napokon malo oslabio Dante je uspio porazgovarati s ljubavnicima Paolom Malatestom i Francesom da Rimini koje je ubio Paulov brat Gianciotto kada ih je zatekao u preljubu. Dantea se toliko dojmila nesretna priča da se onesvijestio.
Kada je napokon došao k sebi pred njim se stvori treći krug pakla u kojem je vječna tuča i kiša. U trećem krugu se nalaze proždrljivci i pijanice na koje pazi troglavi pas Cerber, urajući na njih i razdirući ih uz pomoć svojih pandži.
Četvrti krug pakla čuva nekadašnji bog bogatstva Platon, a sada neman. Ovdje se nalazi najveći broj grešnika. S jedne strane su škrtice, a s druge rasipnici. Njihovo je da svaki dan guraju kamenje prema sredini kruga gdje se potom sudare, svađaju i vraćaju istim putem nazad. Tako svaki put.
U petom krugu se nalazi močvara Stiks koja okružuje grad Dis. Dok se u dubinama dave lijeni, u blatu močvare se tuku srditi.
Uz pomoć lađara Fergija Dante i Vergilije stignu u šesti krug pakla. Vragovi koji su stajali na ulazu nisu dozvolili Danteu da uđe, a kada nije upalilo ni Vergilijevo objašnjenje, pojavio se anđeo nebeski koji priđe gradskim vratima, otvori ih pa tako Dante i Vergilije napokon uspiju ući. Ušavši Dante primijeti mnoštvo otvorenih grobova iz kojih se čuju urlici, a u kojima se prže krivovjerci jer nisu vjerovali u besmrtnost duše. Obilazeći groblja Dante je uspio popričati sa Farinatom degli Uberti, vođom gibelina, a koji mu proriče da će biti prognan iz svog grada.
Udišući odvratan smrad pjesnici kreću prema sedmom krugu pakla gdje se nalaze nasilnici. Na ulazu ih dočekuje Minotaur (polubik i polučovjek). Sedmi krug se sastoji od tri pojasa. U prvom su nasilnici protiv bližnjih koji su uronjeni u rijeku vrele krvi Flegaton gdje se kuhaju, a svaki put kada pokušaju proviriti kentauri ih gađaju oštrim strelicama. Dante prepozna Aleksandra Velikog te Atilu. U drugom pojasu borave samoubojice koji su pretvoreni u drveće s ljudskim osjećajima i jalovo grmlje, a muče ih harpije te gladne kuje. Pjesnici napokon stignu do trećeg pojasa, pjeskovitog područja gdje na sve one koji su zgriješili protiv Boga i i prirodnih zakona, pada ognjena kiša. Lihvati tako sjede pogureni, sodomiti trče okolo, a bogohulitelji leže na leđima.
Dante i Vergilije se približavaju osmom krugu pakla u koji će ih pomoći prevesti zmaj Gerion. On je oštra neman čovječjeg lica i oštrog repa, a znak je prevare. Gerion je čuvar osmog kruga u kojem se nalaze varalice. Dante i Vergilije se smjeste na njegova leđa i on ih polako spusti na dno strašnog ponora. Osmi krug se sastoji od 10 zlih jaruga, a u kojima se nalaze varalice. U prvoj su zavodnici i svodnici koje šibaju vragovi s rogovima.
U drugoj su laskavci uronjeni u ljudski izmet; u trećoj simonisti ili svi oni koji su za života trgovali crkvenim dobrima i položajima, koji stoje u kamenim rupama s glavom prema dolje, a tabane im pritom liže plamen; u četvrtoj se nalaze lažni proroci i vračevi s licem iznad leđa i hodom unazad; u petoj su oni koji su trgovali građanskim častima uronjeni u vruću smolu; u šestoj su licemjeri koji neprekidno plaču jedva se krečući ispod tereta od pozlaćenog plašta napravljenog od olova; u osmoj lažni savjetnici koji se kreću okruženi gorućim plamenovima, Dante ovdje susreće Odiseja i Diomeda; u devetoj vragovi ranjavaju one koji su uzrokovali svađe između ljudi iste krvi i vjere; u desetoj su krivotvoritelji koji pate od strašnih bolesti.
Oba pjesnika napokon stignu do zdenca u kojima stoje zavezani Antej, Nimrod i Efijalt. Jednom su se digli protiv Boga, a sada osuđeni čuvaju ulaz u najdublji dio pakla gdje se nalaze najveći grešnici, izdajice. Antej ih zahavljujući Vergiliju spusti na dno pakla u deveti krug. Na površini smrznute rijele Kocite leže izdajice dobročinitelja, rođaka i domovine. Na dnu se nalazi Lucifer s tri lica: crveno, crno i žućkasto, dok mu troja usta grizu i melju trojicu izdajnika Bruta, Judu i Kasija.
Lucifer na sebi ima šest krila koji podsjećaju na šišmiševa krila, a kojima neprekidno maše i na taj način smrzava vodu. Iz usta mu izlazi krvava slina, a iz očiju teku suze. Vergilije je uzeo Dantea u naručje i uhvativši se za dlake na Luciferovim rebrima počeli su se spuštati prema izlazu iz pakla.
Čistilište
Čistilište je drugi dio Božanstvene komedije koje se sastoji od trideset i tri pjevanja. Nakon napornog uspona pjesnici dolaze na površinu i nađu se na obali brdovitog otoka usred Oceana, koji predstavlja čistilište. Ono je podijeljeno na predčistilište, pravo čistilište i zemaljski raj. Kada su se umili i sa sebe saprali paklenu čađu, Dante i Vergilije se počinju uspinjati. Prvo su dospjeli u predčistilište gdje su prenoćili.
U snu se Danteu prikaza anđeo koji mu na čelo zareže sedam puta slovo “p”. Radi se o sedam smrtnih grijeha ili sedam krugova čistilišta kroz koje je trebao proći, a jedno po jedno “p” će se brisati kako bude izlazio iz kojeg kruga. Kako su prolazili kroz sedam pojaseva pjesnici susreću škrtice, oholnike, rasipnike, srdite, nezavidnike, lijenčine i mrzovoljne. Sedmi pojas je ispunjen živim plamenom jer se ovdje čiste putenici. Dante se ne usuđuje ući, ali ga na kraju ohrabri Vergilije i odjednom se nađe pred stepenicama koje vode do zemaljskog raja. Dante na kraju zaspe.
Raj
Raj je treći dio Božanstvene komedije koji se sastoji od trideset i tri pjevanja. Dante ulazi u Raj očišćen od svih grijeha. Nakon što se probudio našao se na vrhu brda na livadi prepunoj cvijeća gdje uvijek vlada proljeće. Ubrzo se pojavi Beatrice, prelijepa žena i simbol Božje objave. Ona će Dantea voditi dalje kroz carstvo nebesko jer Vergilije ne može proći, budući da predstavlja ljudski razum.
Kao čista stvorenja počinju se uzdizati prema Bogu. Put ih pritom vodi kroz devet nebesa koja se vrte oko Zemlje. Prvo predstavlja Mjesečevo, drugo Merkurovo, treće Venerino, čevrto Sunčevo, peto Marsovo, šesto Jupiterovo, a sedmo Saturnovo. Osmo predstavlja zvijezdu stajaćicu, a deveto je kristalno i pokreće sve ostalo. Iznad njih se širi nepokretni Empirej, koji obuhvaća sav nemir, a u njemu se nalazi Bog. Danteu se na ovom mjestu napokon ispuni želja da vidi otajstvo Svetoga Trojstva.
Analiza likova
Likovi: Dante, Vergilije, Beatrice i mnogi drugi koje su Dante i Vergilije susreli u paklu, čistilištu i raju.
Analizu likova djela “Pakao” te još 30 najvažnijih pitanja i odgovora možete jednostavno nabaviti klikom na ovaj tekst >>
Bilješka o piscu
Dante Alighieri živio je od 1265. – 1321. bio je poznati talijanski književnik i autor besmrtnog djela “Božanstvena komedija”.
Rođen je u Firenzi. Sin je Alighiera di Bellinciona i njegove prve žene Belle, kćeri Duranta di Scolaia Abatija. Rođen je u jednoj od najstarijih plemićkih obitelji, a samo nekoliko godina nakon rođenja umire mu majka Bella. Otac se nakon toga još jednom oženio.
Bio je najveći talijanski nacionalni pjesnik. Aktivno je sudjelovao u političkim borbama između gvella i gibelina, te je po pobjedi neprijateljske strane 1302. godine bio prisiljen do smrti živjeti u progonstvu. Bio je političar, filozof, tvorac književnog talijanskog jezika, a prije svega pjesnik. Dante je ostavio niz djela u kojima iznosi svoje filozofske i političke poglede i razmatranja o talijanskom književnom jeziku.
Prvo Danteovo djelo bila je knjižica “Mladenački život” 1292 – 1293. godine u kojoj je slavio ljepotu Beatrice. Djelo je napisano u prozi gdje je umetnuo jednu, baladu, jednu sestinu, 25 soneta te 4 kancone. Na temelju idealiziranog koncepta ljubavi i u duhu firentinske pjesničke škole “dolce stil nuovo”, Beatrice se uzdigla do nadzemaljskog simboma.
“Gozba” je druga knjiga koja je nastala u periodu kada je Dante pokušavao ugušiti bol zbog Beatricine smrti. Gozba je knjiga napisana u alegorijskoj formi i napisana narodnim jezikom.
Dante započinje rad na svojoj Božanstvenoj komediji 1307., djelu koje je preraslo u najveće dostignuće srednjovjekovne literature i jedno od najvećih književnih ostvarenja čovječanstva. Dante nas vodi kroz Pakao, Čistilište i Raj i oživljava pred nama grandioznu galeriju likova, od mitoloških i povijesnih ličnosti pa do svojih suvremenika, te predočava nevjerojatnom snagom izraza, svu skalu ljudskih poroka i strasti.
Mada je Danteova komedija još u mnogočemu srednjovjekovno djelo, u njemu već izbija kritički duh novog vremena, koji se ne ustručava napasti crkvu i njezine dostojanstvenike, a s mnogo razumijevanja prikazati slabosti i veličinu ljudske prirode i uzvisiti napredne težnje ljudskog duha. “Božanstvena komedija” izvršila je ogroman utjecaj na razvoj kasnije europske književnosti, a tragove joj nalazimo i u starih hrvatskih pisaca.
Dante Alighieri je umro u rujnu, 1321., tek što je završio Božanstvenu komediju, nakon skoro 15 godina.
Autor: S.Š.
Odgovori