“Čudnovata istina” roman je u kojem je glavni junak dječak Zlatko Krilić. Radnja je uzbudljiva, nevjerojatna i neizvjesna do samog kraja. Mogli bismo reći da sadrži neke elemente fantastike, zbog motiva putovanja svijesti kroz prostor i vrijeme.
Roman je podijeljen na trideset manjih cjelina. U uvodu čitatelj upoznaje dječaka Zlatka, njegov problem te kako se s njime nosi. Pisac čitatelja upoznaje sa zanimljivostima poput latentnog stanja, nirvane, itd. U razradi dječak Zlatko preuzima sve u svoje ruke, postaje glavni pokretač svih događanja, On je taj koji upravlja vlastitom sudbinom i iako mu nitko ne vjeruje, on ostaje sebi dosljedan. U završnom dijelu romana Zlatko ozdravlja i time potvrđuje kako čitavo vrijeme govori istinu. Događaji su opisano kronološkim slijedom.
Tema romana je čudesna kako i sam naslov sugerira. U centru radnje nalazi se dječak Zlatko koji nakon prometne nesreće ostaje nepokretan, ali upornošću i vjerom uspijeva ozdraviti. Pisac nas drži napetima od početka do kraja. Neizvjesno je hoće li Zlatko uspjeti dokazati da govori istinu, a kamoli da će i ozdraviti.
Roman je pisan u trećem licu standardnim hrvatskim jezikom, izuzevši dijaloge likova, koji su pisani također standardnim jezikom uz rijetke upotrebe žargona. Specifičan je jezik doktora Leeja koji nema karakteristike hrvatskog standarda, jer doktor je podrijetlom iz Japana. Rečenice su jednostavne, kao i opisi, bez suvišnih, kompliciranih detalja.
U djelu je naglasak na pozitivnom stavu mlade osobe čija nas priča uvodi u svijet čudesnog.
Tema ovog romana je putovanje svijesti dječaka Zlatka kroz prostor i vrijeme, a ideja da će čovjek uspjeti ako vjeruje u samoga sebe. Čak i kada drugi ne vjeruju u njega i njegovu istinu, čovjek snagom vlastite volje može nemoguće učiniti mogućim. Sreću treba zaslužiti, boriti se za nju, a ne čekati je. Treba imati volje i snage.
Radnja se uglavnom odvija u dječakovoj sobi. Mjesta koja je posjetio: škola, Irenina spavaća soba, neki povijesni lokaliteti, automobil liječnika, nogometno igralište… Odvija se u sadašnjosti, prošlosti i budućnosti.
Kratak sadržaj
Dječak Zlatko u prometnoj nesreći zadobiva tešku ozljedu kralježnice. Zbog toga ostaje nepokretan, što predstavlja veliki problem i brigu njegovim roditeljima. U posjetu mu redovito dolazi najbolja školska prijateljica Irena, s kojom volim pričati i dijeliti zanimljive dogodovštine. Irena mu prenosi informacije o tome kako napreduju probe za školsku predstavu te kako se njihovi prijatelji snalaze u glumačkim vodama. Zlatkovu ulogu, zbog ozljede, preuzeo je Igor, dječak koji nije ni upola dobar glumac kao što je Zlatko. To Zlatka veoma muči te se brine kako predstava bez njega neće uspjeti i kako će Igor sve pokvariti.
Kada je Irena otišla, Zlatko je dugo razmišljao o ulozi koju više ne može imati zbog povrede kralježnice te bi najviše na svijetu htio vidjeti kako će se ta školska predstava odvijati. Odjednom Zlatka obuzme znoj, vrtoglavica, čitava se soba započne vrtjeti, on vidi boje i u sekundi se nađe među svojim prijateljima, u njihovoj školi, gleda razrednika i uspijeva čuti sve o čemu oni govore. Nitko od prisutnih nije mogao vidjeti Zlatka. Dječak je pratio svoje prijatelje te je zamijetio kako su tijekom probe izmijenili neke stihove u predstavi i kako ih se Igor nikako nije mogao prisjetiti. Zlatko mu je šapnuo zaboravljeni tekst, a on je glasio: “I zato treba život u igri proživjeti, a ne igru u životu proigrati!” Nakon probe, Igor je pitao tko mu je od prijatelja šapnuo tekst, ali nitko se nije javio. Pitao je Irenu je li možda ona, no ona je tvrdila kako nije. Zatim je pitao Darka, a Darko je rekao kako mu baš ništa nije šapnuo. Igor je bio zbunjen jer je čuo šapat riječi i stihova.
U tome trenutku u sobu je ušla Zlatkova majka te ga je zatekla u teškom stanju. Zlatko je imao zatvorene oči, nije disao te je odmah histerično pozvala liječnika. Zbog velike panike liječniku je jedva objasnila gdje se nalaze.
Zlatka je pregledao doktor Ćujić koji nije mogao zaključiti da li je Zlatko mrtav ili živ. Zlatko je pokazivao znakove života, ali njegovo srce gotovo da i nije radilo. Zlatko je uzimao tako malo kisika da od toga ne bi mogao živjeti. Temperatura tijela bila je normalna, ali srce mu nije radilo! Doktor Ćujić pomislio je na jedno nevjerojatno stanje u kojem se Zlatko vjerojatno i nalazio. Riječ je o latentnom stanju u koje prelaze jednostavni organizmi kada nemaju povoljne životne uvjete. No, čovjek ne može doći u to stanje. Liječnik je ostao zatečen i u velikoj dilemi. Zlatkov otac od očaja pao je u nesvijest, a liječnik i medicinska sestra nisu znali kako objasniti ovu situaciju. Odjednom, Zlatko je progledao i rekao liječniku kako je vjerojatno samo zaspao.
Na medicinskom simpoziju doktor Ćujić upoznaje japanskog doktora Leeja koji proučava stanje nirvane i kako određena stanja utječu na rad srca kod ljudi. Japanski liječnik Lee pristaje pregledati Zlatka, kako bi upotpunio svoje istraživanje i studiju o tome da čovjekovo srce može raditi puno sporije, pri čemu produžuje životni vijek čovjeka.
Kako bi doktor Lee zadobio Zlatkovo povjerenje, laže mu da je brat Brucea Leeja i da ima crni pojas u karateu. Dr. Lee zamolio je Zlatka da im pokaže kako uspijeva prijeći u to ‘drugo’ nepoznato stanje. Iako se trudio svim silama, Zlatko nije uspio pred njima ponoviti svoj prijelaz. Koliko god se trudio zavrtjeti svijest i glavu, nije uspio pa je izgledalo kao da ih je prevario.
Nakon što su liječnici napustili Zlatkovu sobu, dječak se osjećao kao prevarant te ih je odlučio slijediti. Ponovo je pokušao odvojiti svijest od vlastita tijela. Ovaj mu je put uspjelo te se odjednom našao u automobilu vozeći se s liječnicima i slušajući njihov razgovor. Doktori su komentirali čitavu situaciju, a Zlatko im se pokušao javiti. Svaki put bi ga prekinuli stoga je odustao i samo nastavio slušati njihove komentare i zaključke. Dr. Lee je tada priznao doktoru Ćujiću kako Bruce Lee uopće nije njegov brat i kako ne zna karate. On je slagao kako bi pridobio Zlatkovu naklonost i volju za suradnjom. Zlatka je to povrijedilo te je napustio auto i vratio se u svoje tijelo.
U nekoliko je navrata Zlatko pokušao uvjeriti majku i prijatelje kako zna što se vani događa i iako mu tijelo ne napušta krevet ni kuću, on zna o čemu ljudi vani pričaju. Njegova se svijest uspješno odvaja od tijela i putuje kroz prostor do mjesta i ljudi koje Zlatko želi posjetiti. Jedino mu vjeruje njegova najbolja prijateljica Irena, a majka, tete i ostatak obitelji smatraju ga pomalo ludim i razmišljaju kako je njegova ozljeda negativno utjecala na njegovo duševno stanje.
Irena je, kako bi se uvjerila da joj Zlatko govori istinu, izazvala Zlatka da posjeti profesora Tomića, nastavnika matematike, te da sazna zadatke koje im sprema za sutrašnji test. Zlatko odluči učiniti uslugu Ireni te u nedjelju navečer uloži sve tjelesne i psihičke snage kako bi njegova svijest došla do profesora Tomića. Zatvorio je oči, započela je vrtnja. Zlatko je vidio boje, osjetio vrtnju sobe, oko njega je sve bučalo, prelazak je bio teži nego ikada, uložio je veliki napor. Odjednom, našao se u sobi profesora Tomića koji je za stolom sastavljao test iz matematike. Vani je sjalo sunce, a profesor Tomić bi svako malo gledao kroz prozor skupinu djece koja se igrala na igralištu. Profesor Tomić kao da je osjetio Zlatka i njegovo prisustvo, ali ga nije mogao vidjeti. Profesor se u jednom trenutku obraća ženi i pita ju je li ikad imala osjećaj da ju netko promatra? Žena je odgovorila potvrdno, ali samo se nastavila smijati. Tada je Zlatko pomislio da je uhvaćen na djelu, ali srećom, nisu ga primijetili. Zlatko je uspješno vidio zadatke testa i vratio se u svoje tijelo.
Zlatko je nakon pribavljenih matematičkih zadataka čekao Irenu no ona nije dolazila do njega. Odlučio ju je posjetiti. Pojavio se u njezinoj sobi, obratio joj se, no ona ga nije mogla vidjeti. Isprva joj se činilo kao da čuje zvukove koji joj se pričinjavaju, ali ubrzo je shvatila da ju je posjetila Zlatkova svijest. Irena se uplašila i pomislila da je luda, ali Zlatko joj je napamet diktirao zadatke koje je vidio na papiru profesora Tomića, a ona ih je samo počela zapisivati. Iako ju je sve to zaprepastilo ipak je odlučila vjerovati da joj se Zlatko uistinu obraća. Zamolila ga je da joj ne dolazi dok se presvlači i da poštuje njezinu intimu.
Te večeri riješila je zadatke koje joj je Zlatko dao i nadala se kako su ispravni. Idućeg dana, ispostavilo se kako su upravo ti zadaci bili na testu profesora Tomića.
Zlatkovi roditelji odlučili su angažirati privatnog učitelja koji će Zlatka podučavati kod kuće. Njegov novi privatni učitelj postao je Ivo, bradati student psihologije i filozofije. Zlatko i Ivo pričali bi satima o njegovom stanju i mogućnostima, prelasku iz jednog prostora u drugi. Student Ivo podržavao je Zlatka i rekao mu kako je istina ono u što on sam vjeruje.
Zlatko se prisjetio kako je u večernjim satima posjetio profesora Tomića i kako mu je taj prelazak bio najzahtjevniji. Onda se prisjetio kako je profesor Tomić gledao kroz prozor jer je tada još uvijek bio sunčan dan te mu nije bilo jasno kako je to moguće. Irena i Zlatko zaključili su kako Zlatko može putovati u vrijeme različito od onoga u kojem se sada nalazi, odnosno u prošlost. Tada je Zlatko odlučio svaku noć putovati svijetom, naučiti povijest koju nikada nije volio i posjetiti sve što je zanimljivo i važno. Tada je shvatio da iako je izgubio pokretnost, za uzvrat je dobio nešto novo. Molio je majku da mu nabavi sve povijesne knjige kako bi mogao izabrati najzanimljivija mjesta i lokalitete pa ih onda i sam posjetiti.
Na jednom od medicinskih simpozija nalazio se dr. Lee te je slušao predavanje svojih kolega. U jednom mu se trenutku učinilo da čuje glasove, to su bili glasovi dječaka. Započeo je razgovor s njim, a kolege su pomislile kako je dr. Lee poludio jer priča sa samim sobom. To je bio važan trenutak jer je dr. Lee napokon povjerovao u Zlatkove mogućnosti prelaska iz jednog prostora u drugi te ga je odlučio još jednom pregledati.
Zlatko mu je dopustio pregled i oprostio prijašnje laži. Doktor je zaključio kako Zlatkova svijest doista može prelaziti iz jednog prostora u drugi te da u tim trenucima njegovo srce vrlo sporo kuca. Kada je doktor predstavio svoje istraživanje i teze kolegama, nastala je velika galama. On je proglašen luđakom i protjeran nazad u svoju zemlju. To mu je bila adekvatna kazna za laži koje je izgovorio dječaku tijekom njihovog prvog susreta.
Student Ivo, znajući kako Zlatko putuje u prošlost, predlaže da tako pokuša posjetiti i budućnost. Zlatku se ta ideja jako svidjela te je odmah pokušao vidjeti i posjetiti sebe za pet godina. Ono što je vidio jako ga je iznenadilo. Za pet godina u budućnosti, on je mogao hodati. Majci je priopćio vijest kako će jednog dana opet moći hodati na što je majka briznula u plač misleći da je Zlatko poludio.
Zlatko je nakon toga odlučio posjetiti samoga sebe deset godina u budućnost te se vidio kako sjedi za nekim stolom i piše po papiru. Nagnuo se preko ramena i zavirio kako bi vidio o čemu piše Zlatko za deset godina. Shvatio je da će on u budućnosti pisati knjigu o tome kako je putovao kroz prostor i vrijeme i pritom ozdraviti. Na jednom od tih papira stajao je naslov – Čudnovata istina.
Zlatko je tada shvatio kako će jednog dana ozdraviti, ali nije znao na koji način. Odlučio je posjetiti brojna predavanja iz budućnosti kako bi otkrio kada će medicina naći lijek za povredu kralježnice. Tome nije bilo lijeka ni u dalekoj budućnosti stoga se zabrinuo hoće li uopće ozdraviti i je li ovo sve samo mašta? Svoje brige dijelio je s Irenom koja ga je vjerno pratila i slušala i što je najvažnije – sve mu je vjerovala. Irena mu je izjavila ljubav, sigurno i precizno na što se Zlatko zacrvenio, ali mislio je isto kao i ona.
U jednom od prijelaza shvatio je kako nada postoji u samoizlječenju. Vidio je daleko u budućnosti bolesnika koji pomoću raznih instrumenata svjesno ponire u samoga sebe, pronalazi mjesto prijeloma te snagom volje i svijesti liječi izlomljena mjesta. Njegove misli opet postaju pozitivne, svoju priču prepričava Ireni i Ivi te ga oni u tome podržavaju. Shvatio je da drugim ljudima trebaju instrumenti kao vodiči svijesti i da će jednoga dana to doista biti moguće. Takvih instrumenata u sadašnjosti nema, ali on je sam dovoljno jak i hrabar da se bez pomoći instrumenata odvede do slomljenog mjesta i sam zaliječi. Tako je odlučio izliječiti samoga sebe pa izrađuje originalan plan kako bi u tome i uspio. Zatražio je doktora Ćujića slike vlastite kralježnice putem kojih je morao otkriti gdje se prijelom nalazi. Kada ustanovi prijelom, morat će ući u samog sebe i izliječiti vlakna koja više nisu u funkciji. Večer prije nego li je odlučio pokušati takav zahvat, Zlatko govori majci da mu pripremi knjige za školu te kako će ujutro ustati iz kreveta i otići do škole. Majka je pomislila kako je Zlatko poludio te je samo otišla i mnogo plakala.
Tu noć, Zlatko je uspio pronaći put duboko do sebe, a nitko nije mogao znati što se dešava. Njegovo je tijelo podrhtavalo, oči se okretale, mnogo se znojio, izgledao je mrtav ili kao u dubokoj nesvjestici. Borio se za dah i napokon otvorio oči. Bilo je jutro, odmaknuo je pokrivač i dugo gledao svoje noge. Nije ih se usudio micati…
Majka je tog jutra sjedjela za stolom i razmišljala na koji način može pomoći svome sinu, smišljala je kako pronaći pomoć i dobrog psihijatra. Tada je čula škripanje vrata, a na vratima je stajao Zlatko s oslabljenim nogama i pitao je li mu pripremila knjige za školu.
Vrsta djela: roman
Vrijeme radnje: sadašnjost
Mjesto radnje: škola, Irenina spavaća soba, neki povijesni lokaliteti, automobil liječnika, nogometno igralište…
Likovi: dječak Zlatko, Irena, mama, dr.Čujić, dr. Lee, student Ivo
Analiza likova
Zlatko Krilić – dječak istoga imena kao i pisac ovoga romana. Zlatko je glavni junak ovoga romana. Stradao je u nesreći zbog čega je ostao nepokretan. Isprva teško prihvaća svoju sudbinu i nepokretnost, a jedinu svijetlu točku u njegovom životu predstavlja Irena. On Irenu jako voli te ju vidi kao buduću djevojku.
Kada je prvi put doživio prijelaz iz jednog prostora u drugi, tzv. latentno stanje, shvaća da ima neobičan dar. Uvjerava roditelje i liječnike da govori istinu, no nitko mu, osim Irene, ne vjeruje. Zlatko je uporan, hrabar, vjeruje u sebe i uspijeva ozdraviti. Zbog svoje upornosti i čestih odlazaka u budućnost naučio je kako se sam može izliječiti. Ne gubi vjeru i nadu, iako je neshvaćen od strane majke, tete, obitelji, on ustraje u svojim idejama i ne napušta ga nada u konačno ozdravljenje.
Ovaj je dječak nositelj hrabrosti i upornosti, odlikuju ga vrline poput znatiželjnosti, a svojom toplom i iskrenom naravi pridobiva Ireninu naklonost. Najčešće si govori: “Ja moram uspjeti. Ne postoji nemoguće, sve je moguće, treba samo imati volje i snage.” Osjeća se vrlo sretnim dječakom, zapravo, najsretnijim čovjekom na svijetu.
Irena – najbolja je Zlatkova prijateljica. Irena ga podržava u svemu od prvoga dana pa kada se mnogi bune protiv Zlatka, ona ne posustaje. Irena je djevojčica koja glumi u školskoj predstavi, često posjećuje Zlatka i prenosi mu što se vani događa. On joj se oduvijek sviđao te joj je stalo do njegovog mišljenja. Kada je Zlatko pohvalio njezinu novu haljinu, sva se ozarila. Veliki je Zlatkov oslonac, pozitivna je, vesela, druželjubiva, voli Zlatkovo društvo.
U jednoj od budućih vizija Zlatko vidi Irenu kao svoju buduću djevojku. Irena ga je nekoliko puta molila da ne odlazi u prošlost provjeravati kakva je bila kao malena. Pomalo je i stidljiva djevojčica. Zlatko je jednom otputovao u prošlost jer ga je zanimala Irenina reakcija kada je saznala da je doživio nesreću. Vidio je kako je Irena tada ostala u velikom šoku, razrednik ju je odveo iz razreda u kabinet, a njezino se lice tada pretvorilo u grimasu plača. Mnogo je brinula zbog njegove nesreće. Naposljetku, Irena i Zlatko ostaju zajedno, ne samo kao prijatelji, već kao ljubavni par.
Zlatkova majka – Mirna dobra žena koja oduvijek brine o Zlatku. Nakon nesreće teško prihvaća sinovu ozljedu te ju plaši njegovo psihičko stanje. Voli Irenu i cijeni ju što često pravi društvo njezinome sinu. Kada je Zlatku pozlilo u panici je zvala liječnike i nije znala objasniti tko zove i gdje žive. To je dokaz koliko jako voli svoga sina i ne može prihvatiti to što mu se događa.
Iako ju Zlatko ispočetka obavještava o svojim ‘putovanjima’ ona mu nikad nije povjerovala. Smatrala je da njezin sin ima psihičkih problema jer je već dugo zatvoren u sobi i ne može izlaziti s drugom djecom. Pokušala mu je naći psihijatra ili nekog učitelja koji bi ga podučavao kod kuće. Kad je Zlatko rekao da bi učio povijest isti mu je dan nabavila povijesne knjige i to ju je jako usrećilo. Smatrala je da Zlatko pronalazi novi smisao i da će mu biti bolje. Vjerovala je u studenta Ivu te ga je zamolila da kao student psihologije malo popriča s njezinim sinom i pomogne mu prebroditi ovo teško razdoblje.
Kada joj je Zlatko rekao da će ozdraviti ona je samo plakala iz razloga što je smatrala da joj je sin poludio. Kada joj je rekao da mu spremi knjige za školu ostala je u šoku i do kraja samog romana nije vjerovala u ono što joj govori. Na kraju se uvjerila da je sve to ipak bila istina.
Liječnik Ćujić – liječnik koji liječi Zlatka od samoga početka i od prvog trenutka sumnja da se Zlatko nalazi u latentnom stanju, samo nikome o tome ne govori jer to nije dovoljno istraženo područje u medicini. Upoznaje dr. Leeja te ga moli za pomoć i suradnju. Potajno vjeruje u Zlatkove prijelaze i putovanja kroz prostor. Otpočetka se nalazi na njegovoj strani samo je pomalo skeptičan i nema hrabrosti priznati što doista misli. Čitavo je vrijeme poprilično zbunjen.
Na kraju romana odluči pomoći Zlatku te mu na njegov zahtjev donosi slike kralježnice kako bi Zlatko izveo zahvat samoizlječenja na samome sebi. Pritom ga je molio da nikome ne spominje što mu je dao.
Liječnik Lee – japanski liječnik kojeg je dr. Ćujić upoznao na jednom simpoziju. Bavi se proučavanjem srca i iznosi tezu u kojoj tvrdi kako čovjek može svjesno utjecati na rad poprečno-prugastih mišića. To je spektakularna teza koja je izazvala veliki žamor u dvorani i upravo je to zaintrigiralo dr. Ćujića. To bi značilo da čovjek može utjecati na rad vlastitog srca.
Dr. Leeja poziva dr. Ćujić i upoznaje ga sa Zlatkovom situacijom. Dr. Lee ispočetka glumi dobrog liječnika koji laže Zlatku da mu je brat Bruce Lee samo kako bi pridobio njegovu naklonost. Njega ne zanima Zlatko već rad i istraživanje. To je Zlatka jako uvrijedilo. Naposljetku, Zlatko ipak pristaje na pregled, a dr. Lee iznijevši nove teze biva sabotiran i protjeran iz zemlje. Proglasili su ga luđakom.
Student Ivo – bradati student filozofije i psihologije koji dolazi Zlatku kao kućni učitelj. Umjesto da Zlatka podučava matematiku, on ga savjetuje da vjeruje u sebe i svoje ideale. Ivo je imao značajnu ulogu u Zlatkovom ozdravljenju. On je osoba koja mu je na lijep način objasnila sljedeće: “Ako ti, na osnovi onoga što znaš, misliš da je to istina, onda je to istina. Za tebe, dakako…. Ako ti u nešto vjeruješ, to je onda istina sve dok vjeruješ i prestaje bivati istina kada više ne vjeruješ.”
On je uvjerio Zlatka da ako Zlatko vjeruje da se kreće u prostoru snagom svoje mašte, to je onda istina jer on u to vjeruje. Tako je sa svime u životu i bradonja Ivo objašnjava kako treba biti snažan i ustrajan. Njih dvojica brzo su se povezali i osjetili bliskost stoga je Zlatko vrlo brzo počeo oslovljavati Ivu sa ‘ti’.
Bilješka o autoru
Zlatko Krilić hrvatski je pisac koji piše za djecu i za odrasle. Rodio se 1955. godine u Osijeku.
Rane dane djetinjstva proveo je u Čepinu, a školovao se u Zagrebu gdje je završio Pedagošku akademiju. U Zagrebu živi i danas.
Jako brzo shvatio je kako će se njegov život vrtjeti oko književnosti, a završen studij kasnije mu je bio od velike pomoći kod pisanja pripovijetki za djecu.
Od knjiga za djecu i mlade moramo izdvojiti priče “Početak plovidbe”, “Prvi sudar”, “Veliki zavodnik”, “Šaljive priče i priče bez šale” te romane “Čudnovata istina”, “Zagonetno pismo” i “Zabranjena vrata”. Za odrasle je napisao roman “Živi pijesak”.
Objavio je i zbirku igrokaza “Krilate lutke” i “Kazalište lutaka i drugi igrokazi”. Za pripovijetku “Početak plovidbe” koja je izašla u nekoliko izdanja, dobio je i nagradu “Grigor Vitez”. Krilić se bavi i pisanjem filmskih i televizijskih scenarija.
Autor: I.F.
Odgovori