• BA
  • DE
  • EN
  • HR
  • IT
  • RS
  • SI

Lektire.hr

pomoć pri pisanju lektira

  • Naslovnica
  • Obrazovanje
  • Lektire
  • Pjesme
  • Književnost
  • Jezik
  • Knjige
Pitanja za višu ocjenu >>

Aliteracija

Aliteracija je glasovna figura koja se koristi radi stvaranja glasovnih efekata i ugođaja. Spomenuta glasovna figura očituje se u ponavljanju suglasnika ili slogova sa suglasničkim skupom ili karakterističnim suglasnikom.

Uz pomoć aliteracije pojačavaju se glazbeni i tonski ugođaj, usko povezani sa istaknutim raspoloženjem. Najbolji primjer daje Matoš koji se često u svojim djelima znao poigrati igrom glasova pojačavjući pritom lirski doživljaj.

Aliteracija je glasovna figura koja postoji samo kada ponavljanje konsonanata ima naglašenu lirsku funkciju. Pogrešno je vjerovati da je u pitanju aliteracija ako se zbroje isti glasovi i ako se oni ponavljaju nekoliko puta.

Pjesma Vladimira Nazora najbolje prikazuje aliteraciju, što će olakšati snalaženje za svakog čitatelja kada se sa spomenutim književnim pojmom opet susretne, ali u nekom drugom djelu.

Jeste li čitali “Cvrčak”? …”I cvrči, cvrči cvrčak na čvoru crne smrče”… ili …”Sitni cvrčak cvrči jasan kao srebrn vir”… od Antuna Gustava Matoša “Notturno”?

U cijeloj pjesmi prevladava zvučni ugođaj, a to predstavlja osnovni uvjet da bi se miješanje istih srodnih suglasnika smatrala aliteracijom, za razliku od asonance koja predstavlja ponavljanje istih samoglasnika.

Ako ponavljanje ne predstavlja tonsku obojenost ritma i značenjsku nijansu, treba paziti jer onda bi se moglo raditi samo o ponavljanju isti termina i to samo zbog stvaranja jačeg pjesničkog doživljaja osjećaja. Najbolji primjer je pjesma Dobriše Cesarića, “Ljubavno predvečerje”.

…”Samo sam srce, samo toplo srce”…

Ponavljanje u ovom slučaju tri slova src i suglasnika s, ne predstavlja fonijsku izražajnost. Ovdje ponavljanje cijele riječi nema glavnu funkciju kod pjesnikovog izražavanja.

Svi pojmovi iz književnosti >>

Kako pisati lektire



Zaprati Kralja Lektira!


Savjeti

  • Upute za pisanje eseja
  • Upute za lektiru
  • Bilješke tijekom čitanja lektire
  • Dnevnik čitanja lektire
  • Najbolje vrijeme za čitanje lektire
  • Čitanje s razumijevanjem
  • Kako brzo pročitati lektiru
  • Kako zavoljeti čitanje lektira
  • Kako napisati lektiru
Pregled svih savjeta >>

Odgovori Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zaprati Kralja Lektira



Top autori

Anto Gardaš Antun Branko Šimić August Šenoa Biblija Braća Grimm Charles Perrault Dinko Šimunović Dobriša Cesarić Dragutin Tadijanović Hans Christian Andersen Hrvoje Hitrec Ivan Kušan Ivana Brlić-Mažuranić Miroslav Krleža Nada Iveljić Ranko Marinković Silvije Strahimir Kranjčević Slavko Mihalić Tin Ujević Vesna Parun Vladimir Nazor William Shakespeare Željka Horvat-Vukelja Zlata Kolarić-Kišur Zlatko Krilić
Popis svih autora >>

Zadnje objave

  • 10 grešaka kod pisanja lektire i kako ih izbjeći
  • Kako napisati lektiru
  • Sto godina samoće
  • Iz velegradskog podzemlja
  • Homersko pitanje
  • Homersko pitanje – teorije
  • Charlie i tvornica čokolade
  • Anđeo u zvoniku
  • Zeleni pas
  • Alkar

Informacije

  • Pomoć
  • O nama
  • Kontakt
  • Impressum
  • Marketing
  • Uvjeti korištenja

Korisno

  • Pitanja za ponavljanje
  • Knjige
  • Analize pjesama
  • Književnost
  • Jezik
  • Savjeti
  • Zatražite novu lektiru

Lektire

  • Po autorima
  • Po abecedi
  • Po razredima
  • Pjesme

Mreža portala

  • Bajke.hr
  • Biografija.com
  • Književnost.hr
  • Molitva.hr
  • Obrazovanje.hr
  • Poezija.hr

Copyright © 2010.–2025. Informativka d.o.o. Sva prava pridržana.

English | BiH | Deutschland | Hrvatska | Italia | Slovenija | Srbija