Vaše dijete je krenulo u prvi razred i primijetili ste da mu jako teško ide čitanje? To posebice dolazi do izražaja prilikom čitanja lektira? Naime, neka djeca sporije od ostalih ovladaju čitanjem i pisanjem. No, kod nekih se javljaju teškoće u čitanju koje moramo znati razlikovati kako bismo pravovremeno mogli pomoći djetetu.
Kod teškoća u čitanju i pisanju moramo razlikovati specifične od nespecifičnih teškoća. Pod specifične teškoće spadaju disleksija (teškoća čitanja) i disgrafija (teškoća pisanja) dok pod nespecifične teškoće spadaju one koje su sekundarne prirode. To su često neka oštećenja sluha i vida, nepravilan jezični razvoj, kognitivno zaostajanje djeteta i drugo. Uz ove teškoće, javljaju se i one uobičajene koje vjerojatno muče veći broj djece.
No, valja naglasiti da su te uobičajene teškoće prilikom čitanja slične specifičnim pogreškama koje čini svako dijete u prvom razredu. Glavna razlika krije se u broju pogrešaka.
Naime, dijete koje tek počinje ovladavati s tehnikama čitanja i pisanja, vjerojatno će činiti velik broj pogrešaka. Te pogreške uključuju pisanje riječi bez razmaka, zaboravljanje pisanja interpunkcijskih i dijakritičkih znakova te kod čitanja miješanje sličnih slova.
Kod djeteta koje se pravilno razvija sve pogreške će se s vremenom smanjiti i one će na kraju i nestati te će dijete čitati i pisati pravilno. No, kod djece kod koje postoje specifične teškoće, pogrešaka će biti više i one se neće s vremenom smanjivati ako dijete ne posjeti logopeda koji će mu u tome pomoći.
Disleksija
Dijete kojemu je dijagnosticirana disleksija ima velike teškoće prilikom čitanja. Ono teško spaja i rastavlja glasove u riječima. Ta teškoća djeluje na njegov cjelokupan život. Naime, dijete s disleksijom sporije čita i manje je precizno prilikom čitanja što znači da i manje razumije ono što je pročitalo. Djeca kojima je dijagnosticirana disleksija ne mogu čitati s razumijevanjem poput djece koja nemaju disleksiju.
Kako znati da dijete ima disleksiju
Dijete s disleksijom dugo slovka riječi, zamjenjuje riječi koje su sličnog izgleda te često zamjenjuje i red slova unutar riječi. Može se dogoditi i da umetne neko slovo u riječ ili pojedinu riječ pročita skraćeno time joj mijenjajući značenje. Sve ove teškoće manifestirat će se i u pisanju. Dijete će imati teškoće prilikom oblikovanja pojedinog slova ili će dodati ili izostaviti neke dijelove riječi.
Teškoće u čitanju mogu se kod djeteta prepoznati i ranijoj dobi, prije nego krene u školu. Postoji li kod vas sumnja da dijete ima teškoća u čitanju najbolje bi bilo da posjetite logopeda koji će djetetu pomoći ako je to potrebno. Tako će dijete već prije polaska u školu dobiti pomoć te će lakše ovladati vještinama čitanja.
Odgovori