“Pjesma nad pjesmama” dio je Knjiga mudrosti Starog Zavjeta. Napisao ju je Salomon, što je vidljivo iz prvog stiha. Iz naslova pjesme može se zaključiti kako je autor smatrao da je to ‘najbolja’ pjesma jer je sam naslov superlativ. “Pjesma nad pjesmama” lirska je pjesma koja govori o ljubavi muškarca i žene. Govori o braku, ali ono što se najviše ističe je stih “ne budite ljubav moju dok sama ne bude htjela”. Njime se naglašava važnost strpljenja i čekanja, pošto ljubavnici vode ljubav tek nakon što uđu u brak.
Pjesma započinje prije vjenčanja. Zaljubljeni se međusobno hvale i veličaju, čeznu jedno za drugim. Zaručnica želi da se sve razvije prirodno.
Tijekom braka dolaze u kušnju, gdje zaručnica odbija muža te ga traži po gradu, ali joj u tome ni stražari ne pomažu. Uhvatila ju je grižnja savjesti. Nakon toga, supružnici se pomire. Pri kraju pjesme, supružnici su puni povjerenja i ljubavi te zaručnica kaže najpoznatije stihove ove pjesme: “Stavi me kao znak na srce, kao pečat na ruku svoju, jer ljubav je jaka kao smrt, a ljubomora tvrda kao grob.”
Supružnici razgovaraju u obliku dijaloga, a osim njih javlja se i zbor djevojaka kojima se zaručnica obraća u teškim trenucima.
“Pjesma nad pjesmama” jedna je od najljepših ljubavnih pjesama, koja se katkad dovodila u vezu s Biblijom, odnosno njenim svetim sadržajem. U njoj su metafore vrlo su jake i česte, a sadrži i pastirske motive, pošto je zaručnik u pjesmi pastir, što utječe na cjelokupnu atmosferu pjesme.
Moguće je naići na različite prijevode ove pjesme jer oni ni do dan danas nisu usuglašeni.
Kratak sadržaj
Proslov: Čežnja za zaručnikom
U prvom stihu saznaje se da je autor pjesme Salomon (stih glasi: “Salomonova Pjesma nad pjesmama”).
Zaručnica se neizravno obraća zaručniku i govori mu kako je njegova ljubav najslađa, pa da ga zato mnogo djevojaka voli. Želi pobjeći s njime jer ju je kralj uveo u svoje odaje. Zbor djevojaka joj odgovara kako će se s njom veseliti i slaviti njenu ljubav.
Pjesma prva: Prvi susret
Zaručnica se opisuje zboru djevojaka, tj. kćerima jeruzalemskim. Govori za sebe da je “crna, ali lijepa”. Crna je jer su je postavili da čuva vinograde, a pritom je zaboravila čuvati sebe.
Moli onoga koga joj duša ljubi da joj kaže gdje se odmara, tako da ne mora lutati tražeći ga, pošto je on pastir.
Salomon joj se obrati govoreći kako su joj lijepi obrazi i kako će za nju napraviti zlatne naučnice sa srebrnim privjescima. Obraća joj se riječima ‘o prijateljice’. Ona hvali svog zaručnika, a Salomon hvali nju.
Zaručnicu je pastir uveo u odaje ljubavi, ali na kraju naglašava kako ne treba “buditi ljubav”, dok se ona sama ne probudi.
Pjesma druga: Uzajamna ljubav raste
Ovu pjesmu možemo podijeliti na dva tematska dijela. Prvi govori o tome kako zaručnik traži zaručnicu.
Zima je prošla, dolazi proljeće, plodovi se polako ukazuju. Zaručnik stiže zaručnici, prelazi brda i brežuljke. Poput srne je. Dolazi pred zid i pogledava kroz rešetke. Obraća joj se riječima “o dragano, o ljepoto, golubice moja”. Želi joj vidjeti lice i čuti glas.
Druga tematska cjelina govori o tome kako zaručnica traži zaručnika. Traži ga u svome ležaju, ali ga ne pronalazi.
Tražit će ga i po gradu. Ona sreće stražare grada i upita ih za pomoć.
Pronađe svog zaručnika i odluči ga nikad više ne pustiti. I dalje ponavlja da ne želi probuditi ljubav dok se sama ne probudi.
Pjesma treća: Zaručnicu dovode zaručniku
Zbor djevojaka nalazi se u svadbenoj povorci, pa komentiraju Salomonovu nosiljku u daljini, oko koje stoji 60 momaka izučenih za rat. Salomon si je sam napravio prijestolje od libanonskog drveta. Sve je bogato ukrašeno.
Salomon se divi izgledu zaručnice, uspoređujući dijelove njezina tijela s predivnim stvarima ili životinjama. Kaže joj da nema mane.
Zaručnik ju poziva sa sobom jer ga je osvojila jednim pogledom, a ona ga poziva u svoj vrt, da u njemu pojede najbolje plodove. To je metafora za vođenje ljubavi.
Pjesma četvrta: Ljubav zaručnice na kušnji
Dragi joj pokuca na vrata, ali ona nije sigurna da li bi ga pustila. Krene prema vratima, ali kad ih otvori, shvati da dragoga nema. On je ipak odolio kušnji, pa ga ona krene tražiti po gradu.
Opet upita stražare za pomoć, ali ovaj put joj ne pomažu, nego je čak i tuku. Moli kćeri jeruzalemske da joj pomognu pronaći ga.
Ona im ga opiše usporedbama, a one se pitaju kamo li je otišao.
Pjesma peta: Pristalost i radosti zaručnice
Salomon veliča zaručnicu i moli je da se vrati, a ona odgovara da pripada drugome. U ovoj posljednjoj Pjesmi zaručnici su sigurni u svoju ljubav te se međusobno hvale i govore što će zajedno raditi. Ponovno se ponavljaju stihovi o buđenju ljubavi.
Pobjedu trajnost ljubavi naglašavaju stihovi: “Stavi me kao znak na srce, kao pečat na ruku svoju, jer ljubav je jaka kao smrt, a ljubomora tvrda kao grob.”
U Dodacima, čiji su dijelovi vjerojatno izgubljeni, upoznajemo braću zaručnice. Oni govore o svojoj sestrici, pitaju se što će s njom učiniti, te joj govore o Salomonovim vrtovima.
Vrsta djela: pjesma
Vrijeme radnje: oko 1000 g.pr.Kr.
Mjesto radnje: Jeruzalem
Likovi: Zaručnik, zaručnica, Salomon, stražari, Kćeri Jeruzalemske
Analiza likova
Zaručnica je lijepa djevojka, očiju poput golubice. Osim što je lijepa, ona je i dražesna. Zaljubljena je u pastira, ali njena ljubav dolazi na kušnju jer se nalazi na Salomonovom dvoru i sluša njegova udvaranja.
Odupire se njegovim udvaranjima tako što jednako zanosno priča o svome zaručniku, kao što Salomon priča o njoj. Vjerna je svojoj ljubavi do kraja.
Zaručnik je također je zaljubljen u svoju zaručnicu. Pun je riječi hvale za njen izgled i osobnost. Zajedno savladaju sve kušnje.
Zaručnik je pastir naočita izgleda. On je jak i lijepog stasa, čvrstog tijela i lijepih zubi. U njega se zagledaju i druge djevojke, ali on također ostaje vjeran svojoj zaručnici.
Dolazi u kušnju kada je vidi i teško može odoljeti svojoj čežnji, ali se ipak savladava i čeka da ona bude spremna da se njihova ljubav probudi.
Salomon je kralj koji želi zaručnicu za sebe, ali je njena ljubav prema zaručniku jača. Obraća joj se s riječi “prijateljice” i obasipa je komplimentima, pokušavajući slomiti njenu volju na blag način.
On je kralj svih Židova, a zaručnica je samo jedna od djevojaka na njegovom dvoru. Iako se čini da je voli i želi za sebe, on je ne odvraća od njene ljubavi prema pastiru, niti im brani ženidbu.
Autor: K.B.
Odgovori