• BA
  • DE
  • EN
  • HR
  • IT
  • RS
  • SI

Lektire.hr

pomoć pri pisanju lektira

  • Naslovnica
  • Knjige
  • Lektire
  • Pjesme
  • Biografije
  • Književnost
  • Jezik
Pitanja za višu ocjenu >>
Pitanja za višu ocjenu >>

Na Mihajlu

Analiza lektire / Ivo Vojnović

Ivo Vojnović piše ciklus “Lapadskih soneta” u razdoblju između 1891. i 1901. godine, kojim najavljuje poeziju hrvatske moderne. Zbirka se sastoji od sedam soneta, od kojih su tri objavljena u Viencu 1894. (“Na Mihajlu”, “Januar”, “Carmen”), a preostala četiri objavljena su i pod imenom “Dubrovački soneti” 1900. i 1901. godine (“Oni”, “Miholjice”, “Utjeha” i “Prélude”).

Soneti su simboličko-umjetnički stilizirani dojmovi iz prirode, u kojima se očituje impresionistička vizija. Ovim sonetima Vojnović je prethodnik hrvatske pjesničke moderne, kao što je i njegova drama “Ekvinocij” najava kazališne moderne. Dva soneta iz zbirke “Lapadski soneti” (“Prelude” i “Na Mihajlu”) uokviruju Vojnovićevu “Dubrovačku trilogiju”, koja se sastoji od drama “Allons enfants”, “Suton” i “Na taraci”. U ta dva soneta uokvirio je tjelesnu i duševnu klonulost likova koja prati propadanje dubrovačke vlastele i Republike.

“Na Mihajlu” je sonet koji je Vojnović napisao u Dubrovniku 1892. godine, a nalazi se na kraju “Dubrovačke trilogije”. Pjesma uokviruje temu propale i nestale dubrovačke vlastele, koja je završila svoje postojanje na groblju Sv. Mihajla. Tako je Vojnović simbolički zakopao i ostatke Republike i završio svoju tragičnu priču o propasti slavnog Dubrovnika.

Na Mihajlu – analiza pjesme

Pjesma “Na Mihajlu” napisana je u formi soneta, a pripada socijalnoj lirici. Tema je propadanje dubrovačkog plemstva, “u crnom lijesu nošeni od fakina”. Prva strofa sugerira impresionistički doživljaj teškog pogrebnog zvuka koraka “fakina” koji nose vlastelu u lijesu. Smrt je izražena eufemizmom “zadnje sijelo”. Ugođaj groblja i posmrtne ceremonije dočarani su motivima crnog lijesa, zadnjeg sijela, propela i ruzmarin. Od pogleda na svršetak jednog dubrovačkog staleža i jednog povijesnog razdoblja, Vojnović kreće u daljnja razmatranja o prošlosti Grada i slobodi Republike, koje se ne mogu vratiti.

Druga strofa govori o reminiscencijama na prošlost, ali i o dobrim i lošim trenutcima: “Nakon svih borba naslijeđenih strasti/ i mržnje davne što ti žile pali”, šetnja, šala, plandovanja. Sve to sada je nestalo i propalo, zakopano tu, na groblju Sv. Mihajla. Motiv groblja ovdje predstavlja prostornu metonimiju, u kojoj se u sliku iz sadašnjosti umeće slika iz prošlosti.

Groblje podsjeća na doba “kad je Knez još vlado”. Unatoč motivu groblja koje konotira pesimističan i tjeskoban ton, ovaj sonet zato nosi melankoličan ton žaljenja za “djedovima mrtvim”. Prošlost se predstavlja nadmoćnom za sadašnjost, jer iščezle norme starog društvenog sistema djeluju i dalje u liku onih koji takvim normama ostaju nakloni. Na taj način pruža se i etička nadmoć prošlosti, kao doba kada je i dobro i zlo bilo bolje nego danas, tamo gdje su djedovi “navijek spali”. Tradicija i stari sustav vrijednosti su skupljeni u liku Kneza i djedova. Oni sada “trunu dalje bar u miru”, a krotko stado pase, dok u gaju sniju Gospari.

Arkadski krajolik unosi dašak idealističkog poimanja novog Dubrovnika, koji se spaja sa slavnom prošlosti. U posljednjoj tercini taj se ugođaj pojačava na akustičnoj razini. Personificirani “čempresi grobni” sviraju eolsku liru, pjevajući “Requiem aeternam!”, “možda šapću o raju”. Završne riječi sumiraju pjesnikovu misao o prošlosti kao o boljem vremenu, kao o onoj koja je iznad sadašnjosti po moralnim, društvenim i religijskim vrijednostima. Raj je metafora za prošlost, ali takva metafora naslućuje i pesimističnu sliku sadašnjosti i lik čovjeka koji zakopava sreću i slavu te živi u turobnoj sadašnjosti.

U sonetu nalazimo personifikacije (“mržnje davne što ti žile pali”, “čuj eolsku liru čempresa grobnih”), eufemizam za smrt (“zadnje sijelo”), polisindeton (u drugom katrenu, u kojem se niže vezni “i” radi naglašavanja) te opkoračenje (prijenos pjesničke misli iz katrena u prvu tercinu, što također ima ulogu naglašavanja i isticanja prenesenih riječi). Rima je u katrenima abab cdcd, a u tercinama abc dbd.

Bilješka o autoru

Ivo Vojnović je hrvatski književnik rođen 1857. godine u Dubrovniku. Najistaknutiji je i najsvestraniji dramski pisac moderne. Pohađa gimnaziju u Splitu, a pravni fakultet u Zagrebu i Beču.

1880. je godina kada se Vojnović prvi put pojavljuje u književnosti i to zahvaljujući našem drugom velikanu Augustu Šenoi koji mu je kao urednik časopisa Vijenac objavio prvu pripovijetku Geranium.

Od 1891. do 1901. piše pjesme koje objavljuje u zbirci Lapadski soneti.

Dubrovačka trilogija njegov je najpoznatiji dramski kompleks o propasti Dubrovačke republike. U trilogiju spadaju drame Allons enfants (1. dio), Suton (2. dio) i Na taraci (3. dio).

Dubrovačka trilogija raste na lirskoj sentimentalno-intimnoj žici njegovih stihova, kojima, iako malobrojnima, započinje novi period hrvatske lirike. Iako Dubrovačku trilogiju Vojnović dovršava izvan Dubrovnika, svijet te drame rodio se u doba njegova boravka u Dubrovniku.

Nakon prvog dramskog djela – Psyche, slijedi još uspješniji Ekvinocij koji mu donosi zanosne kritike i prodoran uspjeh i slavu. Počinje dramski komponirati onaj svijet koji mu je rodio stihove Lapadskih soneta.

Umire u Beogradu 1929. godine.

Autor: I.D.

Kako napisati lektiru (video tutorial)

Odgovori Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Književnost.hr traži autore za objavu svojih književnih radova!

Top autori

Anto Gardaš Antun Branko Šimić August Šenoa Biblija Braća Grimm Charles Perrault Dinko Šimunović Dobriša Cesarić Dragutin Tadijanović Hans Christian Andersen Hrvoje Hitrec Ivan Kušan Ivana Brlić-Mažuranić Miroslav Krleža Nada Iveljić Ranko Marinković Silvije Strahimir Kranjčević Slavko Mihalić Sunčana Škrinjarić Tin Ujević Vladimir Nazor William Shakespeare Željka Horvat-Vukelja Zlata Kolarić-Kišur Zlatko Krilić
Popis svih autora >>

Informacije

  • Pomoć
  • O nama
  • Kontakt
  • Impressum
  • Marketing
  • Uvjeti korištenja

Korisno

  • Pitanja za ponavljanje
  • Knjige
  • Analize pjesama
  • Književnost
  • Jezik
  • Zatražite novu lektiru

Lektire

  • Po autorima
  • Po abecedi
  • Po razredima
  • Pjesme

Mreža portala

  • Bajke.hr
  • Biografija.com
  • Književnost.hr
  • Molitva.hr
  • Obrazovanje.hr
  • Poezija.hr

Copyright © 2010.–2023. Informativka d.o.o. Sva prava pridržana.

English | BiH | Deutschland | Hrvatska | Italia | Slovenija | Srbija
English | BiH | Deutschland | Hrvatska | Italia | Slovenija | Srbija