Ljubav je pjesma koja se nalazi u zbirci pjesama “Teški zrak” – sabrana knjiga pjesama i ostalih djela Antuna Branka Šimića, koje se sastoji od zbirke “Preobraženja” (1920.), Pjesama objavljenih u periodici (1913.-1924.), ciklusa “Posthuma” (1925.-1960.) i dijela u kojem se nalaze “Koncepti, fragmenti, skice iz rukopisne književne ostavštine”.
Njegova jedina objavljena zbirka “Preobraženja” uzima se kao preokret u hrvatskoj književnosti, a 1920. godina kao važan datum. No danas se ne izostavljaju ni njegove ranije, adolescentske pjesme, kao ni one objavljene nakon njegove smrti jer zorno prikazuju sazrijevanje Šimićevog pjesničkog duha i okretanje k novim vidicima. Zbirkom “Preobraženja” definitivno se okrenuo ekspresionizmu, koji se itekako osjeti u njegovim pjesmama. Zagovornik je i pobornik slobodnog stiha, ali unosi novitete u vizualnoj formi svojih tekstova pišući stihove kao da postoji središnja os. Stoga mu pjesme nisu centrirane lijevo, nego se simetrično dijele oko te zamišljene središnje osi, čime često pjesme dobivaju izgled riblje kosti ili cvjetne stabljike s listovima.
Posebno je i Šimićevo shvaćanje i uporaba interpunkcije. Izbjegava točku kao oznaku kraja rečenice, ali zato često upotrebljava trotočje i dvotočje, koji naglašavaju ili slutnju i nedorečenost (trotočje) ili suprotnost i povećanje pozornosti (dvotočje). Šimićevo pjesništvo prožimlju gotovo opsesivne teme kao što su tjelesnost, bolest/smrt i čežnja za onozemaljskim.
Sve ovo preslika je njegovog života, u kojemu je kao mladić počeo pisati pjesme s velikim ambicijama i bajnim vizijama svijeta, i kada je taj isti mladić počeo bolovati od sušice u najboljim godinama. Životne okolnosti stoga su odredile i njegovu pjesničku putanju koja sadrži niz lajtmotiva koji odražavaju i njegova psihološka stanja i poglede na svijet. Stoga su najčešći lajtmotivi zvijezde/zviježđe, smrt/bolest, tijelo/tjelesnost, noć/tama, krik/vrisak. Gotovo sve pjesme pisane su u prvom licu, koje na vješt način uspijeva poopćiti nevolje i strahove pojedinca na cijelo čovječanstvo.
Ljubav – analiza pjesme
Početak pjesme donosi motiv gašenja žute lampe. Subjekt “mi” ukazuje na Šimića kao pjesnika ljubavi, ali i tjelesnosti. “Mi” odražava pjesnikovo poimanje ljubavnog odnosa kao zajednice dvaju potpuno sinkroniziranih pojedinaca, koji jednako misle, osjećaju i postupaju.
Gašenje lampe ukazuje na noć koja se nadvila nad cijeli vizualni prikaz ostatka pjesme. No ova tama nije nešto što donosi tjeskobu i strah od nepoznatog, nego tama koja prikriva strasti dvaju ljubavnika i koja donosi ugodna iznenađenja i slutnje. Polikromatičnost pjesme vidljiva je također već u prvom stihu. Žutu lampu u drugoj strofi slijede plavi plašt i bijela krila. Živost žute koja simbolizira svjetlo, zamijenjena je tamnom bojom plašta u noći. Obje vizualne slike spajaju akromatska bijela krila kao točka ravnoteže kromatskih oscilacija i suprotnosti, kao ravnoteža svjetla i tame. Šarolikost vizualnih slika ukazuje na sinkretizam pjesme ostvaren i drugim postupcima.
Poznato je kako je jedna od Šimićevih opsesivnih tematika tijelo i tjelesnost. Već u drugoj strofi lirski “mi” razdvaja se na “ja” i “ti”. U tom trenutku javlja se motiv tijela. S jedne strane pjesnik piše o plavom plaštu koji je “pao oko tvoga tijela”, a zatim “moje tijelo ispruženo podno tvojih nogu”. U navedenim stihovima prepoznaje se nekoliko tendencija. Jedna od njih je svakako seciranje ljubavnog odnosa na dvije individue, koje, iako različite tvore jedan svijet. Odtuda razdvajanje lirskog subjekta “mi” na dvije komponente. No, i dalje se kroz pjesmu osjeća prožetost i jedinstvo i kao da taj “mi” lebdi u čitateljevoj imaginaciji.
Razvedenost i višedimenzionalnost ljubavnih pobuda iskazana je i postojanjem više vrsta pokreta: ispruženo tijelo, ruke koje se svijaju, kose koje vijore. Osim toga, gore navedeno iskazuju i česte promjene pozicije lirskog subjekta, koji se od početnog “mi” razdvaja na “ja” i “ti”, da bi u završnoj strofi prešao na “ja” i spomen drage u trećem licu.
Zvučnost i ritam pjesme ostvarene su aliteracijama: slog -la (tijela, stabla, krila) u drugoj strofi, ponavljanje glasova l, š, ž kroz cijelu pjesmu. Osim toga govorimo i o anafori (Vani šume oblaci i stabla / Vani lete bijela teška krila), a i o epifori (kroz noć zavijore, zavijore). Rima koja je ostvarena u završnoj strofi stihovima “kose moje drage duboko šumore / kao more” na melodiozan način zaokružuje ciljanu pjesničku sliku dvaju ljubavnika koji u okrilju noći konzumiraju svoju strast, te se ne čuje ništa osim šumova iz prirode i kose njegove drage. Osim što dvoje zaljubljenih postaje jedno, kao da i priroda postaje jedno s čovjekom i ponaša se u ritmu čovjekovih pokreta, čime je sinkretizam “Ljubavi” ostvaren na više razina.
Bilješka o autoru
Antun Branko Šimić rođen je 1898. u Hercegovini. Osnovnu školu zavšio je u Drinovcima, a gimnazuju polazi u Širokom brijegu, Mostaru, Vinkovcima i Zagrebu.
Bio je prvenstveno pjesnik, a zatim esejist, prevoditelj i kritičar. Pisati je počeo već kao 14-godišnji dječak. Njegova matoševska faza trajala je od 14. do 17. godine. kada je pisao o pejzažnoj lirici.
Prvu pjesmu Zimska pjesma objavljuje još u Vinkovcima već 1913. godine. u časopisu Luč, kao 15-godišnjak. 1915. seli u Zagreb i do kraja života bavi se književnošću, kojom se profesionalno bavi i živi od pisanja. 1920. izdaje zbirku pjesama Preobraženja. Velik dio šimićevih djela ostao je neobjavljen do 50-ih i 60-ih godina.
Umire 1925., u 27. godini života, od tuberkeloze, što označava kraj njegovog stvaralačkog vijeka, kratkog, ali izrazito plodonosnog.
Na A.B. Šimića uvelike su utjecali njemački ekspresionizam i A.G. Matoš. Njegovu poeziju obilježavaju sjetni, otmjeni, dekadentni ugođaji, krajolici odvojeni od svakodnevice, umjestnost kao svrha samoj sebi, prigušene boje i nijanse, tiha, blagozvučna akustika, težnja za savršenstvom forme i bijeg od banalnosti svakodnevnog života.
Uz Miroslava Krležu i Tina Ujevića, A.B. Šimić je najistaknutiji pjesnik hrvatskog modernizma. A zaslužan je i za popularizaciju slobodnog stiha te integriranje našeg pjesništva u europsko.
Autor: I.D.
Odgovori