“Nevidljiva Iva” djelo je autora Zvonimira Baloga, a radi se o zbirci pjesama. Djelo je podijeljeno u deset cjelina, a pjesme govore o temama s kojima se svakodnevno susreću djeca.
Autor nam na zanimljiv i humorom prožet način pokušava pokazati kakva pitanja postavljaju djeca. On svojom maštom, duhovitošću i temama koje su bliske djeci, zabavlja čitatelje, posebice one najmlađe.
Što se od vode pravi – analiza pjesme
Tema pjesme je voda, ali autor nam daje do znanja da se značenje riječi voda može mijenjati zavisno od toga koje glasove i slova toj riječi još dodamo. Tako možemo vidjeti da se u nekim riječima samo radi o istim glasovima, no značenje je drukčije. Riječ voda je u pjesmi istaknuta velikim tiskanim slovima.
Ako pogledamo glasovne skupine riječi “vod”, “vodi” i “vode” u riječima nadvojvode, dovodi, vojvode i vodnici, možemo zaključiti da riječ voda nema nikakve veze s tim riječima. U tim riječima značenje dolazi od glagola “voditi”.
Autor je slučajno iskoristio podudaranje ovih glasova i riječi kako bi napisao zanimljivu, maštovitu pjesmicu. Takve riječi mogu pobuditi našu maštu i prisiliti nas da razmišljamo izvan okvira, odnosno da spojimo naizgled nepovezane riječi i njihova značenja. Autor nas tjera da svijet gledamo novim očima, zabavno i uz puno mašte.
Pjesma se sastoji od dvije strofe. Prva strofa ima osam stihova, dok druga ima samo tri stiha.
U pjesmi ima rime i možemo vidjeti da se rimuju, u prvoj strofi, prvi i drugi stih te sedmi i osmi. U drugoj strofi rimuju se drugi i treći stih.
Većina stihova u pjesmi su osmerci, odnosno sadrže osam slogova.
Prijedlog za razmišljanje – analiza pjesme
Tema pjesme je dječja mašta, a govori o tome kako bi djeca htjela da izgleda škola. Pjesma je šaljiva, duhovita i odiše humorom i veseljem.
Šaljivost i veseli ton pjesme, autor postiže suprotnošću. Tako on uobičajenim dječjim zadacima suprotstavlja aktivnosti koje nisu dopuštene, djelomično ili u potpunosti. Neke od navedenih aktivnosti za djecu su zabranjene kao što su bježanje iz škole ili plaženje jezika.
Autor pjesme je cijeli dječji svijet preokrenuo naopačke pa je tako u školu smjestio aktivnosti koje se inače rade izvan škole, u slobodno vrijeme.
Pjesma nije podijeljena u strofe već je sve napisano u jednom djelu. Tako možemo prebrojati čak 17 stihova. U pjesmi je zastupljena rima i to u svim stihovima osim u jednom.
Mrak – analiza pjesme
Pjesma šaljivim i zabavnim tonom govori o strahu od mraka. Pošto se djeca većinom uvijek boje mraka, razmišljaju o njemu kao o nečem strašnom te vjeruju u to kako će iz mraka izaći neka strašna stvorenja pjesnik je odlučio djeci predočiti da mrak nije ništa strašno.
Kada pročitamo mjestu vidimo da ne postoji razlog da se bojimo mraka i da je taj naš strah iracionalan.
U pjesmi nema strofa već je sve napisano u jednom. Sastoji se od deset stihova, a svi stihovi se rimuju.
Bilješka o piscu
Zvonimir Balog rodio se 30. svibnja 1932. godine blizu Križevaca. Studij je pohađao u Zagrebu gdje je završio Pedagošku akademiju, likovni smjer. Jedno vrijeme je radio u osnovnoj školi kao učitelj.
Kroz život se okušao u raznim zanimanjima. Književnost mu je bila velika ljubav, a pisao je i za djecu i za odrasle. Čak je radio i kao ilustrator svojih knjiga. Napisao je 60-ak knjiga, a tijekom života bio je i pipničar, predavač, dekorater te urednik u raznim časopisima i na televiziji.
Njegove najpoznatije zbirke pjesama su: “Zlatna nit”, “Nevidljiva Iva”, “Pjesme sa šlagom ili šumar ima šumu na dlanu” te zbirke priča: “Zeleni mravi” i “Ja magarac”
U umjetničkim krugovima bio je poznat i kao kipar, slikar i ilustrator. Priče i pjesme su mu prevedene na 19 svjetskih jezika, a slovi kao jedan od najnagrađivanijih pisaca u Hrvatskoj.
Osvojio je brojne nagrade, a zasigurno one najpriznatije su nagrade Grigor Vitez, Ivana Brlić-Mažuranić i Goranovu plaketu. Utemeljitelj je suvremene poezije za djecu u Hrvatskoj.
Umro je u Zagrebu 2. studenog 2014. godine.
Autor: M.L.
Odgovori