Ratko Zvrko omiljeni je dječji pjesnik jer u svoje pjesme unosi mnoštvo motiva kojima mladim čitateljima opisuje sve što ih zanima. Njegova najpoznatija zbirka pjesama za mlade “Grga Čvarak” nagrađena je nagradom Grigor Vitez, a u zbirci se nalaze njegove najbolje pjesme.
Njegove pjesme nazvane su “pjesme priče” ili “pjesme anegdote” jer se u njima stalno nešto događa i prepričavaju se razne zgode. U nekim pjesmama narativnost dominira nad poezijom, ali upravo to čini njegove pjesme zanimljivima. Osim narativnosti, u pjesmama se pronalazi i humor kojim on pristupa u opisivanju događaja te igra slova i riječi.
Pjesme su podijeljene na strofe, najčešće katrene, a rima u stihovima prati shemu aa bb ili ab ab.
Grga Čvarak, dobro je poznati dječak iz istoimene zbirke. On je u isto vrijeme i sasvim običan i neobičan dječak iz Zelengaja Brojne su generacije upoznate s dječakom koji sve radi naopačke te unatoč tome što je ponekad zločest, pokazuje i svoje dobre strane.
Njegove dogodovštine opisane su na jednostavan, šaljiv i pozitivan način kako bi se prilagodile mlađoj publici kojoj su i namijenjene i kako bi se mnogi mladi čitatelji mogli prepoznati u liku Grge Čvarka, ali ujedno i izvući neke pouke iz njegovog ponašanja.
Tako većina pjesama nosi neku pouku koju čitatelji trebaju prepoznati. Iz pjesama možemo naučiti da je važno pomagati drugima, pogotovo ako vidimo da su nemoćni, da je važno voljeti svoje bližnje i biti dobar prema njima te cijeniti prirodu i njezine ljepote, životinje i biljke te se prema njima odnositi s poštovanjem, a ne uništavati ih.
Osim Grge Čvarka, upoznajemo i mnoge druge likove, Anu, Marka, Seku, Krešu, Janka. Svi su oni jednostavna, obična djeca, sličnih strahova i osobina poput čitatelja. Tako se čitatelji mogu prepoznati i poistovjetiti s likovima te iz njihovog ponašanja izvući korisne lekcije. Osim raznih osoba, neke pjesme pisane su iz perspektive životinja, koje su personificirane i opisuju se njihove zgode i nezgode te prenose vrijedne pouke.
Zbirka je podijeljena na četiri dijela, a svaki dio nosi svoj naziv. Prvi dio nazvan je “U mom kraju Zelengaju”, drugi “Naši stari znanci”, zatim “Ljetni dani” te “Kad kod nas ponoć otkucava”. Svaki dio sadrži nekoliko pjesama koje su sadržajno kratke, šaljive i vesele, a taj ugođaj u skladu je s ritmom pjesme koji je brz. Pjesme su pisane vezanim stihom i jednostavnim jezikom kako bi mlađoj publici bile zanimljive.
Pjesme su različitih tematika te opisuju različite događaje i likove, ali ih povezuje činjenica da svaka pjesma nosi neku poruku iz koje treba nešto naučiti. Pjesme nas uče dobrom ponašanju, ljubavi prema drugima, dobrom vladanju u školi, a osuđuje zle osobine i pokazuje da svi loši postupci imaju svoje posljedice, a dobri postupci uvijek su na neki način nagrađeni.
Grga Čvarak – analiza pjesme
Najpoznatija pjesma uz koju su odrasle brojne generacije nosi naziv prema glavnom junaku o čijim dogodovštinama čitamo u zbirci, “Grgi Čvarku”. U pjesmi se upoznajemo s dječakom koji živi u Zelengaju i sve radi naopačke. Svi bi rekli da je zločest dječak jer gađa mačke iz praćke, preskače preko zida i skida ptičja gnijezda, vuče kokoši za rep i stalno se tuče i svađa s drugom djecom. Ali on ima i dobre osobine jer je uvijek spreman pomoći. Tako pomaže svojoj majci kad je bolesna, donosi joj aspirine i pravi limunadu i suosjeća s malom Mijom koja je pala u jarak i ogrebala koljeno. Grga Čvarak je dječak velikog i hrabrog srca koji je kao i mnoga druga djeca, ponekad zločest.
Pjesnik prilagođava pjesmu mladim čitateljima birajući jednostavne riječi koje se rimuju, poput tuče-vuče, naopačke-mačke, kako bi opisao ponašanje glavnog junaka, mršavog dječaka Grge Čvarka.
Moja baka – analiza pjesme
Pjesma u kojoj upoznajemo mnoge druge Grgine dobre osobine je pjesma “Moja baka”. On se u pjesmi obraća čitatelju i govori da je njegova baka već stara, slabog je vida i teško se kreće i moli čitatelja da joj pomogne ako je vidi jer se brine da bi mogla nastradati u velikom gradu gdje ima puno auta. Lako ju je prepoznati, ima bijelu sijedu kosu i nosi štap, a pomoć će joj puno značiti i učiniti je sretnom pa će o tome pričati i Grgi.
Ova pjesma upućuje mlade čitatelje kako je važna osobina suosjećati s drugima i pomoći im, pogotovo starijim i nemoćnim osobama te da uvijek trebaju iskoristiti priliku i pomoći drugima jer dobra dijela se uvijek cijene.
Nedovršena bajka – analiza pjesme
Još jedna pjesma u kojoj se prikazuje ljubav između bake i unuka je pjesma Nedovršena bajka, u kojoj Seka moli baku da joj ispriča neku priču. Obraća joj se riječima ‘draga bako, dobra bako’. Baka joj želi ispričati priču o vili zlatne kose i plavih krila koja je imala čarobnu kuglu u kojoj je jedne večeri vidjela vješticu koja leti na metli. Ali Seka je stalno prekidala baku, da vili ne treba metla nego raketa jer se na metli ne leti te da nije imala čarobnu kuglu nego televizor i baka se naljutila i nije htjela dovršiti priču. Ali Seki je bilo žao što se baka naljutila i poljubila ju je te joj baka sve oprostila.
Izražena je negativna karakterna osobina, nestrpljivost te se iz Sekinog ponašanja može naučiti da se strpljenje puno više isplati. Seka je zbog svoje nestrpljivosti ostala bez priče koju je jako željela čuti.
Nesretni doručak – analiza pjesme
“Nesretni doručak” je pjesma u kojoj se opisuje nezgoda za vrijeme doručka kad je seka prolila mlijeko po stolu i po svojoj novoj haljini. Pjesma je napisana na šaljiv način kao i sam čin prolijevanja mlijeka (krivudala rijeka mlijeka, po svom čudnom putu, i sa stola, poput slapa, seki sve po skutu). Seki je bilo žao i plakala je zbog uništene haljine, ali nije mogla ništa učiniti zbog toga.
Pjesma nas uči da moramo biti pažljivi i dobro promisliti prije nego što nešto učinimo, ali da čak i kad se nešto dogodi, plakanje nije rješenje jer se time ne može ništa popraviti, nego treba smireno pristupiti situaciji.
Gorke trešnje – analiza pjesme
U pjesmi “Gorke trešnje” upoznajemo brata i sestru koji dolaze u krađu trešanja i najedu se toliko trešanja da im kasnije bude zlo. Na kraju su naučili važnu lekciju, a to je da u svemu trebaju biti umjereni.
Pjesma nosi pouku iako je događaj opisan na šaljiv način (trbusi im ponarekli ko bubnjevi džez-orkestra). Cilj pjesme je prenijeti važnu poruku čitateljima, probuditi u njima suosjećanja prema bratu i sestri, ali i nasmijati ih te naučiti da je važno biti umjeren u svemu i ne pretjerivati. Iako nisu uhvaćeni u krađi, ipak ih je na neki način stigla kazna jer su se prejeli i bolio ih je stomak.
Markov strah – analiza pjesme
Kako bi poručio djeci da se ne trebaju bojati mraka, autor u pjesmi “Markov strah”, opisuje dječaka Marka, s Okrugljaka, koji je jako dobar dječak, ali se boji mraka. Srce mu skoči u grlo, oči stisnu, a ako miš zašušti ili nešto zaškripi on vrisne i pobjegne.
Kako bi pokazao da za to nema razloga, autor opisuje reakciju miševa od kojih je Marko pobjegao:
“pa miševi, tavanaši, mali sitni tulumaši, tad likuju: Naprijed naši kad se netko i nas plaši.”
Autor želi pokazati da nije dobro ako se dopusti da strah upravlja osjećajima i ponašanjem. Ponekad se treba hrabro suočiti sa situacijom pa se često može uvidjeti da je strah bio nepotreban i situacija bezazlena.
Uzbuna u Zelengaju – analiza pjesme
Pjesma Uzbuna u Zelengaju uči nas dobrom ponašanju i ljubavi prema životinjama te uzornom vladanju u školi. Čitatelji uče iz ponašanja zločestog Krešimira, lijenčine i vjetropira, koji se cijeli dan krije jer nije otišao u školu. Njegovo ponašanje ima posljedice jer je Krešimirovo djelo otkriveno i svi su saznali kakav loš primjer Krešimir pruža drugima.
Pjesma obrađuje ozbiljnu temu, ali je opisana na šaljiv način, kroz perspektivu vrabaca u Zelengaju koji su podigli buku i zvali novinara kad su otkrili Krešimirovo ponašanje koje ih je naljutilo i kako bi svima to razglasili. Pouka je da se bježanje iz škole ne isplati jer takvo ponašanje uvijek ima posljedice.
Darko Indijanac – analiza pjesme
Slična pjesma je i “Darko Indijanac”, u kojoj nam je predstavljen dječak Darko koji kao ni Krešimir, nije otišao u školu kad je trebao. Na putu do škole skrenuo je u kino pogledati film o Indijancima i kaubojima. Film mu se toliko svidio da se i on ponašao poput kauboja, mašući torbom oko glave i pretvarajući se da je laso. Važna pouka je da njegovo loše ponašanje ima posljedice pa su se roditelji jako ljutili kad je navečer došao kući. Darko, na samom početku pjesme kaže da je ljut zbog toga što se dogodilo i da se osramotio. Iako je uživao u filmu, na kraju mu je bilo žao zbog tog postupka jer je znao da je to pogrešno i nije se isplatilo jer su njegovi roditelji to saznali.
Maćuhica – analiza pjesme
Dobrom ponašanju prema prirodi i njezinim stanarima, životinjama i biljkama, uči nas pjesma Maćuhica. Opisuje se zeleni park u kojem se nalazi maćuhica te dolazi leptir lepršavih krila i govori maćuhici da je najljepša na svijetu.
Maćuhica, koja nije navikla na komplimente, ali joj je zbog toga drago, stidljivo se sakrila u sjenu i savinula svoje tamne latice prema zemlji. Time je samo još više pokazala svu svoju ljepotu.
Pouka je da moramo cijeniti prirodu i njezine darove i prema njima se odnositi s poštovanjem, a ne uništavati ih jer će nas onda priroda dodatno nagraditi, ako se prema njoj pažljivo ponašamo.
Jankova čitanka – analiza pjesme
Iz pjesme “Jankova čitanka”, učimo da trebamo cijeniti materijalne stvari koje imamo i čuvati ih. Dječak Janko nije se tako ponašao prema novoj čitanci koju mu je kupio tata. Već nakon nekoliko dana čitanka je bila jako prljava, Janko je iz nje istrgnuo tri lista koja su bila žuta od prljavštine, a na osmoj stranici čitanke nacrtao je crnce. Na stranici na kojoj se nalazila pjesma o učenom patku, sad su se nalazile mrlje od tinte Kad netko vidi tu knjigu, sram ga je kako se Janko ponaša prema njoj jer ne cijeni ono što ima.
Zaključak je da trebamo cijeniti što imamo i s poštovanjem se odnositi prema tome i prema onima koji su to priuštili.
Pas iz čitanke – analiza pjesme
Sličan događaj možemo vidjeti i u pjesmi “Pas iz čitanke” u kojoj opet susrećemo dječaka Janka, za kojeg već znamo da šara po svojoj čitanci. Ovaj puta nacrtao je ružnog psa koji ne vidi na jedno oko, baš poput gusarskog kapetana. Ali zbog tog crteža u čitanci je poderao još tri lista i rasparao jednu strancu te sve to išarao bojicama i umrljao stranice žutim mrljama jer je u jednom trenutku iskočio iz čitanke i umočio se u kavu pa zatim ponovno sjeo u čitanku. Pravio se kao da ništa nije napravio i da o ničem nema pojma pa spava u čitanci. Naravno Janko je za sve okrivio psa, kao da je on to učinio, a ne Janko.
Iz toga vidimo pouku da se treba preuzeti odgovornost za svoje postupke.
Krka i Teksas – analiza pjesme
Dječaka Janka pratimo i u pjesmi “Krka i Teksas”. Janko pokazuje nezainteresiranost u školi i nije pažljiv na satu pa kad ga pitaju što je Krka, on ne zna i kaže da je to grad na Savi. Zbog toga se Janku smije cijeli razred. Janka zanimaju druge stvari, poput kauboja u Teksasu, koji mašu lasom i jašu divlje konje, ali takvo znanje mu nije na ponos jer ne zna ono što bi trebao znati.
I u ovoj pjesmi pouka je da su znanje i škola od velike važnosti i da se prema tome treba odnositi ozbiljno i odgovorno. To je pouka koja se može vidjeti i iz mnogim drugih pjesama u zbirci, poput pjesme “Darko Indijanac” ili “Uzbuna u Zelengaju”.
U prvom dijelu zbirke koja nosi naziv “U mom kraju Zelengaju”, upoznali smo mnoge dobre i zločeste likove, one mirne i nestašne, koji su nam opisali svoje dogodovštine te iznijeli pouke iz kojih su nešto naučili te ih sad žele prenijeti čitateljima. Tako mladi čitatelji u svakom od tih likova mogu pronaći nešto za sebe i naučiti nešto novo.
U drugom dijelu zbirke “Naši stari znanci”, također pronalazimo poučne situacije, ali ovaj put iz perspektive brojnih životinja, koje su personificirane te posjeduju ljudske osobine.
Dva pjevača – analiza pjesme
U pjesmi “Dva pjevača” prisustvujemo svađi između muhe i komarca koji su se svađali oko toga tko od njih dvoje ljepše i bolje pjeva. Njihovu svađu slušala su dva žapca iz trave te su predložili muhi i komarcu da pjevaju pred njima, kako bi ih oni mogli ocijeniti i odrediti tko od njih bolje pjeva.
Muha i komarac pristali su na to i započeli svatko svoju pjesmu, ali im žapci kažu da su predaleko i da ih ne mogu dobro čuti pa da im dođu malo bliže. Tako su muha i komarac spremno došli bliže, baš žapcima kod uha kako bi ih bolje čuli. U tom trenutku žapci progutaju muhu i komarca te prokomentiraju kako su imali dobar sluh, ali malo pameti.
Iz ove pjesme može se naučiti da je važno paziti kome vjerujemo, što se vidi iz primjera naivnih muhe i komarca koji su vjerovali gladnim žapcima.
Zašto kos ima žuti kljun – analiza pjesme
U pjesmi “Zašto kos ima žuti kljun” pričaju kos i vrabac. Na vrapčevo pitanje zašto mu je kljun žut, je li to od boli ili ljutnje, kos odgovara da je ljut jer ga dječak Dubravko gađa iz praćke, a prije tog jutra već ga je jednom pogodio u rep pa je zato sad kos ljut.
Pouka koju pjesma prenosi je način na koji se ne treba odnositi prema životinjama, a to je na nasilan način. Izražena je loša osobina dječaka Dubravka, koji ne cijeni životinje, nego im želi nauditi.
Osim rime i personifikacije vrapca i kosa koji imaju sposobnost pričanja, uočava se i onomatopeja u pozdravu vrapca i kosa (“Kaže kosu vrabac siv: zdravo-živo, živ, živ, živ”), koja dodatno pridonosi brzom ritmu i čitljivosti pjesme.
Vrabac moreplovac – analiza pjesme
Neobična zgoda u kojoj su se zamijenile uloge između dječaka Brace i jednog vrapca opisuje se u pjesmi “Vrabac moreplovac”. Dječak Braco promatrao je s mosta valove rijeke Save kad mu je vjetar odnio kapu s glave sve do rijeke. Tu kapu koja je plutala rijekom, ugledao je jedan vrabac koji je u tome vidio priliku da bude kapetan broda. Zamislio je da je kapa brod i sjeo u nju te tako plovio rijekom i sam se sebi divio.
Te večeri, dječak Braco je bio tužan jer je izgubio kapu i cijelu je noć za njom plakao, a nikad je više nije pronašao.
Pouka koja se prenosi u pjesmi je da treba biti oprezan i paziti na svoje stvari.
Trgovac medo – analiza pjesme
Umjerenosti uči pjesma “Trgovac medo” u kojoj je opisana zgoda medvjeda Mende koji na tržnicu nosi kruške, ali ga je strah da mu se voće ne pokvari dok stigne do tržnice. Kako bi se uvjerio da je s voćem sve u redu, svakih nekoliko koraka bi stao i probao koju krušku, a kad napokon dođe do tržnice, nema niti jednu krušku i ne zaradi ništa novca.
Iz pjesme se može naučiti da je važno čuvati ono što imamo te se promišljeno odnositi prema svemu, a umjerenost je vrlina i nije dobro ni u čemu pretjerivati jer ako se pretjeruje, na kraju se može napraviti još gore i ostati bez svega, kao što se vidi i iz primjera medvjeda Mende.
Goropadni puž – analiza pjesme
“Goropadni puž” je pjesma u kojoj su glavni likovi puž i glista koji nisu u dobrim odnosima. Sreli su se kod kupusa ispod lista te puž ljutito naredi glisti da mu se makne s puta. Prijetio joj je da će odletjeti na drugi kraj svijeta ako je on rogom napadne. Glista ga pita zašto joj prijeti te mu govori da joj se makne s puta jer joj smeta u šetnji, a ionako ga se ne boji. Zna da je puž strašljivac i da se boji komarca s kojim se nema snage tući. Kad mu je to rekla, puž se posrami i prestane se hvaliti koliko je jak te posramljen nastavi dalje svojim putem.
Pjesma naglašava da je skromnost vrlina te da se ne treba hvaliti nečim što netko drugi nema.
Vrapci beskućnici – analiza pjesme
Slogi i timskom radu uči pjesma “Vrapci beskućnici” koja opisuje grupu vrabaca koji su sišli s krova u staju i vrancu se počeli tužiti kako stiže zima, a oni nemaju gdje biti te ga mole da im pruži krov nad glavom. Vranac koji je dobrog srca, rado ih prima i pomaže im jer smatra da će mu s njima ionako biti zabavnije.
Vrapcima je u staji bilo krasno, pili su i jeli koliko su htjeli i bilo im je toplo, ali su se odjednom počeli međusobno svađati i vući za repove. Vranac to više nije htio gledati pa ih je istjerao iz staje i tako su vrapci ostali bez krova nad glavom pa su se tužili kako im je loše i nemaju gdje provesti zimu.
Iz svojega ponašanja su mogli naučiti lekciju da je bitno sve raditi složno i u dogovoru, bez prepirki i lošeg ponašanja.
Poziv u dvorac – analiza pjesme
Za razliku od pjesme Dva pjevača, u kojoj vidimo muhu i komarca koji naivno povjeruju žapcima koji ih na kraju pojedu, u pjesmi “Poziv u dvorac” susrećemo mudru muhu, koja se nije dala prevariti pa si je tako spasila život. Stari pauk tepao je jednoj muhi, hvaleći se kako si je napravio lijep dvorac, samo kako bi je mogao pozvati. On joj govori da mu priđe i da se ničega ne boji jer joj neće učiniti ništa, nego da će joj biti lijepo u njegovom dvorcu, ali muha odbija njegov poziv i bježi.
Na kraju pauk zaključuje kako nije uspio prevariti muhu i tako je opet ostao gladan. Muha je pokazala promišljenost, snalažljivost i lukavost i time si spasila život od pauka koji ju je želio prevariti.
Zec i puž – analiza pjesme
Da je važno imati suosjećanja prema drugima, a ne misliti samo na sebe, pouka je koja je naglašena u pjesmi “Zec i puž”. Zec je susreo puža u travi kraj puta i rekao mu da je prespor i da je pravi ljenjivac, a da on trči kao vjetar pa možda i bolje od toga. Kad je to rekao otrčao je niz zeleno polje.
Puž je ostao sam u travi i tužno pomislio kako bi i zecu bilo teško kad bi nosio svoju kuću na leđima kao on i da onda ne bi bio brži od njega nego bi bili isti. U pjesmi je izražena negativna karakterna osobina, sebičnost.
Na primjeru zeca može se uočiti da takvo sebično ponašanje ima posljedice na druge. Puž je u ovom slučaju ostao sam i bespomoćan jer je zec mislio samo na sebe.
Treći, a ujedno i najkraći dio zbirke nosi naslov “Ljetni dani”.
Nesreća na Zrinjevcu – analiza pjesme
U pjesmi “Nesreća na Zrinjevcu” opisuje se događaj od pretprošlog petka kad su na Zrinjevcu mravi oko podne neumorno radili te postrojeni poput vojske nosili su slamku kao gredu. Sve je to gledala mala Neda i ispao joj je sladoled koji je kao bomba pao među mrave. Mravi su se jedva izvukli iz leda te su skoro pomrli od hladnoće. Neki su oboljeli od upale pluća, kašlju i kišu, a jedan mrav je obolio od reume pa sad vuče jednu nogu. Zbog toga je zlovoljan svaki dan i gunđa protiv Nedine nepažnje.
Neda je zbog svoje nepažnje nehotice ugrozila mrave pa se iz njezinog postupka može vidjeti da je bitno biti promišljen i pažljiv u svemu kako nevini ne bi nastradali.
Nogomet u razredu – analiza pjesme
Pjesma “Nogomet u razredu” opisuje nestašan razred za vrijeme odmora. Đaci su napravili veliku gužvu u razredu kad su igrali nogomet, a kao lopta im je služila nogometna spužva. Svaki put kad bi netko dao gol, uzbuđenje u razredu bi bilo još veće, a jedini problem je bio što nisu imali suca. Bili su jako glasni, a kad je spužva udarila o zid, na zidu je ostala mrlja. Zbog toga su znali da će biti u kazni kad dođe učitelj i to vidi te će on iti njihov sudac, ali će ih to primiriti na neko vrijeme.
Pouka je da svako loše ponašanje ima loše posljedice, a ponašanje u školi bi trebalo biti upravo suprotno, mirno i pristojno.
Novosti s Jadrana – analiza pjesme
“Novosti s Jadrana” je pjesma u kojoj se opisuju radosti s godišnjeg odmora na moru. Glavni pripovjedači su lasta i vrabac koji su se susreli u sjeni jednog hrasta i lasta je prepričavala što sve ima na moru. Ona mu priča da je tako zaista krasno, more je divno, sunce sja i djeca su sretna. Mali Zlatko naučio je plivati spretno poput patka i brži je od svake ribe. S malom Vesnom svi se smiju jer kad skače s daske, stisne oči i jednom rukom začepi nos. Tu je i ribar Šime, koji poziva djecu u svoju barku da s njim plove. Vrabac je sve ovo sjetno slušao i bio tužan jer ne može i on biti s njima i uživati na moru.
Kada kod nas ponoć otkucava – analiza pjesme
“Kada kod nas ponoć otkucava” naziv je posljednjeg dijela zbirke Grga Čvarak te je ujedno i naziv prve pjesme u tom dijelu, koja se sastoji od više podnaslova. Opisuje se blagdansko vrijeme godine, Staro ljeto je na izmaku, a u vrijeme kad ponoć otkucava, djeca već spavaju.
Tad se pojavljuje starac Mraz i nečujno dolazi u domove te pod okićene borove stavlja poklone za djecu. Ali širom svijeta različito je doba dana i noći, negdje je ponoć već prošla, a negdje tek dolazi.
Noć kraj Nila prvi je podnaslov u kojem se opisuje da dok se u Zagrebu bliži ponoć, u Egiptu je već prošla. Abdul Hasan vraća se kući, a put mu osvjetljava mjesec. On je umoran i razmišlja o povratku kući, a ni ne pomišlja na Djeda Mraza i ne zna da negdje drugdje u svijetu otkucava ponoć i ljudi slave dolazak Novog ljeta.
Pred zoru u Rusiji – u Rusiji je već tri sata poslije ponoći i kočijaš goni saonice u koje su upregnuti konji, a u saonicama spava mali Kostja koji je dočekao ponoć s odraslima, a sad ga je svladao umor.
Jutro u Japanu – na otoku Kiušiu u Japanu, ljudi se u tom trenutku vesele novom danu; zora je i sunce izlazi. Djevojčica Kazuhava žuri probuditi roditelje kako bi im čestitala Novo ljeto.
Predvečerje u Americi – u New Yorku je šest sati i pada mrak, a jedan dječak promatra grad kroz prozor velikog nebodera koji se dižu sto katova u vis. Njemu se već spava, ali želi dočekati Novo ljeto, dok njegova majka priprema kolače koji ne želi propustiti.
Večer u Argentini – za to vrijeme u Argentini, djevojčica Karmensita ispituje baku kad će doći ponoć. Baka je umiruje da neće skoro jer je tek sedam sati i da može spavati te tako prikratiti vrijeme.
Kad otkuca ponoć, ples i glazba će je probuditi jer će to značiti da je došla Nova godina. Za to vrijeme u Zagrebu otkucava ponoć, a mali Ivo s Trešnjevke čvrsto spava, ni ne sluteći da diljem svijeta djeca dočekuju ili su već dočekala Novu godinu.
Vrsta djela: zbirka pjesama
Mjesto radnje: Zelengaj
Vrijeme radnje: neodređeno
Likovi: Grge Čvarka, Janka, Seke, Ane, Krešimira i drugi
Analiza likova
Grga Čvarak – najpoznatiji lik kojeg upoznajemo u istoimenoj pjesmi. On je mršav dječak, suh kao prut, koji je ponekad zločest i rade loše stvari; gađa mačke iz praćke, skida ptičja gnijezda, vuče kokoši za rep, svađa se s drugima i tuče. Ali unatoč tome, on je dobar dječak, hrabar i ima dobro srce, uvijek je spreman pomoći drugima. Majci pomaže kad je bolesna, nosi joj limunadu i aspirine, za baku se brine i moli i druge da joj pomognu kad je vide kako se baki ne bi nešto dogodilo. Pokazuje suosjećanje prema Miji, koja je upala u jarak i poderala koljeno.
Kod nekih dugih likova, poput Janka i Krešimira, izraženi su neki njihovi loši postupci kojima autor želi naglasiti da se takvi postupci ne isplate jer se na kraju sve sazna i ti postupci imaju svoje posljedice te da bez obzira na to, za svoje postupke trebamo prihvatiti odgovornost.
Prenose se bitne pouke o važnosti škole i učenja te ponašanju prema prirodi koju treba cijeniti, kao i sve ljepote koje nam pruža.
Iako Zvrko naglašava i dobre i loše osobine djece u pjesmama, jasno daje do znanja da ta djeca nisu samo dobra ili samo loša. Opisuje ih na objektivan način i realno pa su oni istovremeno i dobroćudni i zločesti, i iskreni i lažljivi, spremni pomoći drugima, ali ponekad im učiniti i nešto nažao te su i radoznali i lijeni.
Bilješka o autoru
Ratko Zvrko je poznati književnik koji je radio kao novinar, a neko je vrijeme i boksao. Rođen je 20. travnja 1920. godine u Dubrovniku, iako neki još uvijek nagađaju pravo mjesto njegova rođenja.
Još je kao srednjoškolac pokazao koliko je kreativan, pa je za tadašnju tvornicu Union koja se danas zove Kraš smislio slogan … “Bilo kuda Kiki svuda”…
Boksom se počeo baviti u Dubrovniku, a najvažniji meč je imao 1943. godine. Dvije godine kasnije bio je prvak Hrvatske. Zahvaljujući sportu Ratko se počeo baviti i novinarstvom pa je tako pisao sportske izvještaje za Vjesnik, Modru lastu i Večernji list.
Najpoznatije njegovo djelo zbirka pjesama “Grga Čvarak” objavljena je prvi put 1967. godine. Od djela tu su još: “Smijeh nije grijeh”, “Uzbuna u robnoj kući”, “Zlatne rukavice Mate Parlova”.
Ratko Zvrko je bio dobar prijatelj s još jednim velikim umjetnikom Dobrišom Cesarićem s kojim se znao dopisivati u stihovima. Umro je 23. rujna 1998. godine.
Autor: A.P.
Odgovori